Hur mår skolbiblioteken i USA?

Google Presentation - Skapa digitala böcker

Prova och gör en e-bok med Google Presentation!

1. Välj format - Det vanliga liggande formatet som dyker upp (prova en annan gång att ha den i A4 format - 21,0 x 29,7 mm)

2. Ge boken/filen en titel. Rutan för det hittar du uppe till vänster.

3. Välj bakgrund - Bakgrund Svart. Hittar du bland mallarna längst till höger.

4. Välj - Textverktyget.

5. Välj - Vit text

6. Skriv din rubrik. .... och vill du inte ha den extra textrutan som finns där så bara strunta i den eller radera den. De där blå linjerna syns inte sedan när du presenterar din bok.

7. Det första bladet är din titelsida. Gå till Bakgrund och infoga en bild som du vill ha som titelbild.

8. Gör ett nytt blad. Tryck på plustecknet längst ut uppe till vänster. Passa gärna på att trycka fram flera sidor åt gången.

9. Fortsätt att skriva texterna och infoga bilderna som du vill ha in. Du ser den lilla tavelikonen uppe i menyraden.

10. Storleken på bilder och textområden kan du själv ändra genom att dra i rutorna uppe i kanterna. OBS! Dra inte i rutorna i mitten av bilderna för då ändrar du förhållandet på bilden.

Boken blir bläddringsbar när du lägger ut den som en Google presentation online.

Gör så här: Välj i Arkiv funktionen Publicera på webben. OBS! Använd inte funktionen Dela (gulmarkerad uppe till höger). Delningsknappen kräver att man loggar in med sitt Googlekonto för att kunna läsa boken.

Kika på hur det här exemplet ser ut!

Vill du ladda ner boken går du också till Arkiv. Där hittar du en mängd olika format att välja mellan.

Jag valde - förutom att publicera som ovan - att bearbeta presentationen ytterligare i Canva för att kunna spela in textuppläsning.

Om jag från början hade gjort presentationen i PowerPoint hade jag kunnat spela in direkt.

Så nu är det din tur!  En spännande bok som du vill tipsa om.... något nytt som händer på bibblan.... meddelande till dina lärare .... listan kan göras hur lång som helst :-)

Användningsområden: Olika samarbetsprojekt i svenska kring :
  • att stimulera eleverna till att skriva och berätta
  • illustrera och skapa förståelse över hur en bok är uppbyggd med titel, författarnamn, innehåll, uppbyggnad av text med rubriker o dyl, källförteckning m m
  • diskussion kring upphovsrätt i bildnedladdning
  • stimulera till att skriva inom olika tema och genrer; diktprojekt, fantasy, spänning m m
  • uppbyggnad och berättarperspektiv i berättande och poetiska texter.
  • samtal kring bildspråk, gestaltningar, parallellhandling, tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar,  dialoger.
  • disposition och redigering av texter med hjälp av digitala verktyg
  • bearbetning av egna och gemensamma texter till innehåll och form.
  • att ge och ta emot respons på texter
  • språkliga strukturer och normer. Stavning, meningsbyggnad, styckeindelning  och olika typer av textbindning.
Ovanstående hämtat från kursplanerna grundskolan
  • tillgänglighet av text genom uppläsning
  • .... och till skolbibliotekariens/lärarens egen produktion av informationsmaterial, t ex boktips, handledning m m
 Canva är gratis (även det som är Pro) för dig som är lärare eller skolbibliotekarie - Anmäl dig och du och dina elever får tillgång till alla lekverktyg som finns till hjälp när du ska jobba med informationsmaterial.