Glad påsk!

När orken tryter

Att vara skolbibliotekarie är en utmaning. Vi är alla kämpar som idogt möter och tar oss igenom hinder och besvikelser av olika slag. Men ibland tappar vi orken.

Elizabeth Libberton, en skolbibliotekarie på St. Charles East High School i St. Charles,  Illinois, USA skriver i en artikel i Knowledge Quest om sin ständigt föränderliga arbetssituation. Artikeln When to hold on, when to let go andas uppgivenhet. Eller rättare sagt visar på en storm av uppgivenhet.

Elizabeth får ständigt kämpa mot budgetnedskärningar och känner nu att orken tryter trots att hon älskar och bryr sig om sitt jobb. Hon ställer sig flera frågor: Hur länge orkar vi som skolbibliotekarier att tvingas ta ner på våra ambitioner? Hur länge orkar vi att kämpa med våra förvaltningar om pengar, tillgång till resurser och stöd? Hur länge ska hon orka att hålla på - och när är det dags att släppa taget om ambitionerna om en bra skolbiblioteksverksamhet?

Frågor som vi alla kan känna igen oss i. Vi tvivlar på oss själva och vi känner att energin inte längre räcker lika långt i våra strävanden och ambitioner. Luften börjar gå ur oss.

Men ofta mitt i det mörka lyser det plötsligt till och vi får ny kraft att kämpa vidare. Än en gång.

_____

Libberton, E. (2022, September 15). When to Hold On, When to Let Go. Knowledge Quest. https://knowledgequest.aasl.org/when-to-hold-on-when-to-let-go/

Photo by Jackson Simmer on Unsplash