What is AI - kort introduktion för eleverna

ChatGPT är inte felfri

ChatGPT är långt ifrån perfekt. Visserligen är den ännu inte torr bakom öronen – men även om den får fler år på nacken får vi alltid ha våra vaksamma ögon på det material som den ger oss.

Det blir fel – och ibland går den helt bananas!

ChatGPT är bra på att ljuga. Kan den inte – så hittar den på! Det är just här som vi skolbibliotekarier, i samarbete med lärarna, har den viktiga rollen i att ge stöd och visa på redskap för textanalys och reflektion.

Johan Falk varnar för just det här i sin ypperliga bok om ChatGPT i skolan. En bok som lyfter fram både de fantastiska möjligheterna som finns med att jobba tillsammans med ChatGPT i skolan och de fallgropar som finns och som vi ska se upp med.

Johan Falk listar fyra typer av AI-fällor som vi ska vara observanta på:

1. Språkfällor
2. Faktafällor
3. Perspektiv- och värderingsfällor
4. Pedagogiska fällor

ChatGPT är engelsktalande och har inte full koll på svenska språket. Vi är en liten språkgrupp. Men den kämpar på bra och för det mesta blir resultatet alldeles utmärkt.

Sakfelen och perspektiven ligger inbäddade i den där tydliga och välformulerade texten som vi blir levererade och är inte lätta att hitta.

Själv blev jag ordentligt lurad när jag skulle söka vetenskapliga artiklar om skolbiblioteksverksamhet. I min sökfråga på engelska bad jag om fyra vetenskapliga artiklar om skolbibliotek. Blev väldigt nöjd med det trevliga och trovärdiga svaret där några av skolbiblioteksgiganternas namn dök upp. Men oj vad jag bedrog mig!

Certainly! Here are four scientific articles about school librarianship that you might find interesting:

1. Lance, K. C., Rodney, M. J., & Hamilton-Pennell, C. (2018). How effective school librarians contribute to student achievement: Evidence from Michigan schools. School Library Research, 21, 1-22.
  2. Todd, R. J. (2008). The evidence-based manifesto for school librarians. School Library Journal, 54(4), 42-45.
  3. Hughes-Hassell, S., & Mancall, J. C. (2005). Collection mapping: A strategy for promoting diversity in school library collections. School Library Media Research, 8, 1-17.
  4. Woolls, B. (2010). The impact of school libraries on student achievement. School Libraries Worldwide, 16(1), 73-90.

These articles cover a range of topics within school librarianship, including the impact of school librarians on student achievement, evidence-based practices for school librarians, strategies for promoting diversity in school library collections, and the general impact of school libraries on student achievement. I hope you find them helpful!

Visst ser det väl trovärdigt ut! Men tyvärr verkar det har blivit lite förvirring med titlar, författare och publikation 😊 Jag hittade i alla fall ingen av de här artiklarna.

Jag klagade – och fick då följande svar:

I apologize for the confusion. Here are some alternative articles for you to consider:

1. Hughes-Hassell, S., & Mancall, J. C. (2005). Collection mapping: A strategy for promoting diversity in school library collections. School Libraries Worldwide, 11(1), 63-78.
  2. Lance, K. C., Rodney, M. J., & Hamilton-Pennell, C. (2014). Measuring up: Assessing school library programs. 3rd ed. Chicago, IL: American Association of School Librarians.
  3. Todd, R. J. (2008). Evidence-based practice and school libraries: From advocacy to action. In School libraries worldwide: The international journal of school library research, 14(1), 1-12.
  4. Todd, R. J. (2015). School librarian leadership: Creating capacity for excellence and equity. School Library Connection, 1(1), 18-21.

I hope these articles are helpful for your research on school librarianship! Let me know if you need any further assistance.

Resultat: 1 artikel som jag hittade….

Däremot när jag använde Perplexity AI  fick jag korrekta förslag på de vetenskapliga artiklarna och dessutom källhänvisning med länk. Perplexity AI använder OpenAI GPT 3.5 och Microsoft Bing.

I dagens inlägg handlade det om ChatGPT:s skavanker. I morgon kommer lovorden om dess förträfflighet!

Johan Falks bok är en guldgruva för oss som vill veta mer om ChatGPT. Jag njuter när jag ser alla dessa frågor som Johan ställer och de fantastiska svar han får av ChatGPT. Gå till sidan  https://github.com/Itangalo/AI-Education Där kan du ladda ner olika format av boken.

Här kan du ladda ner hela boken i pdf av Johan Falk! En bok som går att läsa online och som kontinuerligt uppdateras.

PS! ChatGPT är tydligen just nu väldigt överlastad och går väldigt trögt.

De här inläggen ingår i inläggssviten om ChatGPT;

Dags att prova ChatGPT
ChatGPT är inte felfri
ChatGPT - ett verktyg vi inte vill vara utan

Levy, S. (2023, February 24). Who Should You Believe When Chatbots Go Wild? WIRED; WIRED. https://www.wired.com/story/plaintext-who-should-you-believe-when-chatbots-go-wild/