Den svåra konsten att lära om

Äntligen!

Äntligen! Pamela Schultz Nybacka - tack! Tack Nationell biblioteksstrategi, Kungliga biblioteket.

Lyssnat på presentationen av Pamela  "Hur ser biblioteksverksamheten ut på våra skolor idag och hur kan den utvecklas?"

Pamela fångar essensen i vad som egentligen är skolbiblioteksverksamhet när den ska fungera. Men hon pekar också på de brister som gör att den inte fungerar. Hon lyfter fram de goda modellerna. Lyssna på denna presentation!

Pamela Schultz Nybacka sätter sitt finger på alla dessa självklarheter som jag ondgjort mig över i så många år och dessutom skrivit tre böcker om:

• Det splittrade myndighetsansvaret. Självklart!
  • Avsaknaden av enhetligt ramverk. Självklart!
  • Skolbibliotekarien involverad i ledningen av det strategiska pedagogiska arbetet i skolan - Självklart!
  • Skolbibliotekarien och läraren som kolleger. Interaktionen och samarbetet mellan pedagoger och skolbibliotekarier på lika villkor. Självklart!
  • ... och all annan klokskap. Tack Pamela!

Tack Kävlinge, Linköping, Region Västerbotten och Nacka för att ni kämpat och gjort era skolbibliotek till ... just skolbibliotek.

I alla mina böcker har jag tryckt på de viktiga delarna som Pamela tar upp (redan i första boken 1998) trots att tidens tråd ändrat varpen på IT- verktygen i det dagliga skolbiblioteksarbetet. Den senaste boken har dessutom titeln Informationsfärdighet i praktiken - skolbibliotekarie och lärare i samverkan.

Nilsson, Monica (2007). Informationsfärdighet i praktiken: skolbibliotekarie och lärare i samverkan. Lund: BTJ förlag

Nilsson, Monica (2003). Informationsfärdighet i skolan: skolbiblioteket som pedagogisk resurs. Lund: Bibliotekstjänst

Nilsson, Monica (1998). Skolbiblioteket - skolans informationscentrum: en praktisk handledning för skolbibliotekarier, lärare och skolledare. Lund: Studentlitteratur

Jag l ä n g t a r efter att få läsa Pamelas rapport!