Gör resor tillbaka i tiden med chatboten!

Distansundervisning - Business as usual - fast lite annorlunda.

Vad gör då skolbibliotekarierna när skolorna är stängda? Kan man bedriva skolbiblioteksverksamhet även om man inte är fysiskt närvarande?

Lotta Davidson-Bask,  jobbar som skolbibliotekarie på en gymnasieskola. Hon skriver så här på Skolverkets Skolbiblista:

Hej!
Jag arbetar på en gymnasieskola och som alla andra gymnasier bedriver vi distansundervisning sedan i onsdags och jag har haft hur mycket som helst att göra de senaste dagarna.
Lärarna frågar om hjälp med olika saker, elever hör av sig, jag spelar in undervisningsfilmer kring hur eleverna når databaserna hemifrån, planerar digitala bokpresentationer, gör lektioner till olika teman, tar kontakt med alla mentorer i de ettor som ännu inte fått steg två av databasgenomgången (enligt vår handlingsplan) samtidigt är biblioteket öppet så att enstaka elever kan komma och låna böcker eller få handledning med olika saker. Dessutom förbättrar vi vår site och försöker förtydliga så att eleverna verkligen ska hitta allt de behöver och så lägger vi upp bilder på vårt instagramkonto för att pigga upp eleverna och bidra till att skapa samhörighetskänsla nu när eleverna sitter hemma. Vi skickar också hem böcker till de elever som behöver. En laddning vadderade kuvert är på ingång idag. Allt detta gör jag såklart tillsammans med mina kollegor, en arbetar hemifrån på grund av känd anledning, en är sjuk men vi är två stycken på plats än så länge. Vi hade precis fikapaus via google meets, funkade fint. Vi samarbetar också med de andra gymnasiebibliotekarierna och lär av varandra, delar tips och erfarenheter.
Business as usual fast lite annorlunda. Tänker att det ska bli intressant att om ett år analysera vad som hände, och inte hände, när skolorna gick över till distansundervisning. Bibliotekets roll, pedagogernas kunskap om de digitala resurserna eller bristande kunskap, samarbete osv. Efter detta kan nog inget bli som vanligt igen, tror jag.

Ha en finfin dag kollegor/Lotta
Skolbiblioteksverksamheten som vanligt - fast lite annorlunda. Härligt att se hur skolbiblioteksverksamhet ska fungera - oavsett kristid eller ej. Lotta formulerar och sätter precis fingret på vårt uppdrag, vilket kan genomföras även när vi inte befinner oss inom husets väggar.

Keep up the good work!

Om Lotta
Lotta Davidson-Bask - känd skolbibliotekarie som bl a blivit utsedd till Årets skolbibliotekarie.
Bibliotekarie på Polhemskolan. Producerar även Flödet - en podd om skolbibliotek tillsammans med Klara Önnerfält.