Distansundervisning - Skolbibliotekarien som inspiratör och samarbetspartner

I dessa kristider kan du som skolbibliotekarie funka som idéspruta och resurs till dina lärare på många olika sätt. I ett tidigare inlägg visade Lotta Bask-Davidsson i sin egenskap som gymnasiebibliotekarie, hur väl skolbiblioteksverksamheten kan fungera - trots att den inte befinner sig i en fysisk form.

Var inte rädd för att ge tips och förslag till dina lärare! De behöver material för att kunna upprätthålla en undervisning på distans. Även om UR tipsar om en massa bra filmer som eleverna kan ägna timmar åt hemma i soffhörnan så behövs mer än det.

Eleverna kan uppmuntras till att bli kreativa hemma på sin kammare. Tillsammans kan du och din lärarkollega ge dem  uppdrag. Låt dem redovisa och dela digitalt.

Man kan hitta på mycket spännande inom kursplanerna som eleverna kan gotta ner sig i. Belysa olika perspektiv och ge både fördjupning, helhetsgrepp och överblick.

Nedanstående är ett förslag på hur man i grundskolan kan jobba tillsammans med ett projekt. Perspektivlistan på sidan tre är förslag på hur man inom SO-ämnet kan fördjupa och belysa tidsperioder. Och varför inte blanda in kollegerna i de estetiska ämnena .....

Sista sidan visar några av de möjligheter eleverna kan erbjudas att presentera sitt lärande på och samtidigt kommunicera och få feed back från en mottagande publik.

Hela materialet finns att ladda ner HÄR som PDF.