Den svåra konsten att lära om

Stimulera elevernas berättarlust!

"Att skriva stimulerar det abstrakta tänkandet och ger en ökad symbolförståelse." skriver  Toura Hägnesten, Pedagogbloggen Stockholm, i sin artikel från föreläsningen av Ewa Skantz Åberg.  Denna avhandling undersökningsgrupp är sexåringar - men slutsatserna känner jag väl igen från min egen erfarenhet och helt överförbara till äldre elever.

Vad jag gillade med mitt jobb som skolbibliotekarie var bl a möjligheten att väcka intresse hos lärarna att hitta variationer på redovisningssätt för eleverna. Jag såg ofta hur rutinmässigt lärarna gav eleverna uppgiften att skriva och redovisa traditionellt genom att lämna in en skriven text. Att då få visa andra möjligheter att presentera där berättarlusten hos eleverna fick sig en kick gav mig också en energikick. Att stimulera och ge narrativ kompetens ligger ju oss skolbibliotekarier varmt om hjärtat.

Det var en stor glädje att se hur berättarlusten spirade och motivationen var hög i de arbeten vi gjorde med hjälp av olika digitala verktyg. Diskussioner väcktes spontant kring estetik - både kring design och uttryck. Så mycket merlärande som skedde - spinoff effekter som sedan länge stannade kvar hos eleverna.

Skantz Åbergs avhandling visade bl a att
- den teknologi man valde fick betydelse för vad som blev möjligt att berätta
- betydelsen av lärarens introduktion och stöttning under aktiviteten. Läraren måste vara aktiv och stödja i berättandet och stödja i hanteringen av den digitala resurs man valt att använda. Här är vi -  den extra kollegan - av stor betydelse!
Läraren upptäcker snart vilken vinst det är att ha skolbibliotekarien vid sin sida i lärprocessen tillsammans med eleverna.

Att välja digitalt verktyg som passar just den uppgift eleverna står inför har alltid varit en spännande utmaning för mig som skolbibliotekarie. För det handlar ju precis som Skantz Åberg tar upp att vi kritiskt väljer och granskar de digitala verktyg vi använder, och att vi kontinuerligt reflekterar över hur vi använder olika verktyg och med vilket syfte. Utvärderingen kring hur lärprocessen fortgår blir ett delat ansvar mellan pedagog och skolbibliotekarie. Att då och då ställa sig frågan: Lär sig eleverna just det som formulerades i målbeskrivningen? Ger verkligen de digitala verktyg som vi valt ett mervärde?

Samarbetet med lärarna har varit en av de viktigaste delarna i mitt jobb. En del som också gav mig så mycket tillbaka!

Klicka in dig på fliken Samarbete här på bloggen så kanske du hittar några tips som du kan ha användning för i ditt samarbete med dina pedagoger.

Avhandlingen:
Skantz Åberg, E. (2018). Children’s collaborative technology-mediated storymaking: Instructional challenges in early childhood education. Doktorsavhandling, Göteborgs universitet.

Bloggartikeln:
Hägnesten, Toura (2020).  Pedagogbloggen Stockholm,. Barns kollaborativa berättande med digital teknologi | Läs- och språksatsningen. [online] Available at: http://pedagogblogg.stockholm.se/tourahagnesten/2020/03/06/barns-kollaborativa-berattande-med-digital-teknologi/ [Accessed 9 Mar. 2020].

Bild:
Stefan Keller från Pixabay