Distansundervisning - Stimulera olika metoder för distansundervisning

I dessa coronatider gäller det att vara flexibel och prova nya vägar i undervisningen. Lärarna står inför stora utmaningar med undervisning som ska  förläggas på distans och digitala verktyg måste användas. Som skolbibliotekarier kan vi vara ett stöd och inspirationsresurs för lärarna i denna för många så nya undervisningssituation.

Vi kan stötta med handledning vid osäkerhet som uppstår vid arbete med obekanta digitala verktyg.

Inspirera dina lärare till att bege sig ut på nya spännande äventyr när det gäller att låta eleverna göra  redovisningar på olika sätt och med olika verktyg och presentationstekniker.
Tipsa om olika sätt att utföra undervisningen på distans.

Sätt dig ner vid kaffebordet i personalrummet och föreslå något intressant redovisningssätt som ni kan jobba tillsammans med.

Gör en meny av ditt smörgåsbord till dina lärare. Gör en folder och lägg i personalrummet. Skicka mail till en grupp lärare. Lägg ut på skolans webbsida/skolbibliotekets blogg. Skriv om det i skolans sociala medier.

Här är några förslag:

• Berättande - visa på elevernas möjlighet att berätta och beskriva i ord och bild
  • Kommunikation och samarbete online - hur eleverna och lärarna kan kommunicera och samarbeta digitalt både med varandra och med världen utanför skolans väggar.
  • Instruktion - visa på verktyg som läraren kan  använda i sin onlinehandledning
I dessa arbeten kommer informationskompetensen in där vi skolbibliotekarier tillsammans med läraren lyfter källgranskning, källcitering, copyright m m.....

Fler tips kommer i morgon.

.... och som vanligt .... det är fritt fram och kontakta mig direkt för individuell hjälp.

Bild av Pexels från Pixabay