Den svåra konsten att lära om

Återkoppla med eleverna

Bild av Peggy und Marco Lachmann-Anke från Pixabay

Återkoppla med eleverna

Apropå tidigare blogginlägget kring återkoppling och uppmuntran till reflektion delar jag gärna med mig av några exempel som vi jobbat med.  I mitt arbete som skolbibliotekarie har det alltid varit viktigt att få återkoppling av eleverna efter  genomförd lektion. Dessa loggböcker samlades in efter lektionens slut. Därefter lästes och kommenterades för att sedan delas ut tillbaka till eleverna inför nästa lektion.

Att tänka kring sitt lärande är viktigt inte bara för oss som vuxna utan i lika hög grad för eleverna. Oftast sker undervisningen i en enda följd utan att eleverna ges chans att reflektera på det faktiska lärande som skett.

Att reflektera och utvärdera nyss genomgången process och den kommande processen ger fästpunkter för minnet. Det ger också bild av olika vägar att gå vidare.

Det ger även oss ett verktyg som skolbibliotekarier och lärare när vi jobbar tillsammans under en lektion. På så sätt får vi information om elevernas arbetsprocess. Hur har eleverna jobbat under lektionen? Är det något de behöver hjälp med? Något de inte förstår?

Loggbok 1

Loggbok 2

Koll på upplevelse av uppgift

... och även en lite mer utvecklande variant: Utvärdering

Kanske kan du få lite idéer och utveckla egna varianter.

... exemplen är hämtade från boken Informationsfärdighet i praktiken: skolbibliotekarie och lärare i samverkan.

_____Monica Nilsson-Ehrenstråle_____

Nilsson, Monica (2007). Informationsfärdighet i praktiken: skolbibliotekarie och lärare i samverkan. Lund: BTJ förlag