Glad påsk!

Gör ett nyhetsbrev

Gör ett nyhetsbrev - Skolbiblioteket informerar

Facebook, Instagram, Twitter och andra sociala medier är utmärkta forum för ditt skolbiblioteks marknadsföring. Men de är flyktiga - informationen sjunker snabbt undan ner i det stora djupa informationshavet.

Utöver dessa kanaler behöver du också ha en lite fastare informationskanal där du kan kommunicera ut lite mer omfattande text. Då passar ett nyhetsbrev utmärkt.

Att göra nyhetsbrev är bra marknadsföring av din verksamhet. Du kan publicera kontinuerligt online eller i pappersvariant. Bestäm vem du riktar dig till och utifrån det bestäm ditt innehåll - och bestäm vilka "kläder" som din publikation ska ha.

Jag har städat i gömmorna och hittat de här videorna som kanske kan inspirera till att bjuda in till allt det fina ditt bibliotek kan erbjuda.

Canva har länge varit en favorit för mig när det gäller både nyhetsbrev och posters. Men även AdobeSpark och Googles verktyg Presentationer och Teckningar har jag använt mig mycket av.
... och varför inte bjuda in eleverna att delta i nyhetsbrevet. Funkar bra med Madmagz.
... och tidigare, på den tiden då mycket var gratis, var Glogster min absoluta favorit. Så omtyckt av lärare och elever att vi bestämde oss för att köpa licens - då inte så dyrt som det nu tycks vara.
MailChimp är mycket proffsigt program med en omfattande programvara för e-post. Ett program som jag använder till att skapa min nyhetsbrev i. Men tyvärr hamnar breven ofta i e-postlådan för Kampanjer (om mottagaren har g-mailkonto).
Microsoft Publisher var mitt första verktyg som jag gjorde nyhetsbrev med. Ett program som jag fortfarande jobbar med då och då och gillar starkt för dess användarvänlighet. Publikationerna har sedan exporterats till A4 och i de flesta fall till ett onlineverktyg som gör publikationen bläddervänlig på nätet; t ex Issuu och Calameo. Finns också Lucidpress – som jag inte har testat så mycket.

Mer inspiration kring presentation på olika sätt, hittar du här: Så här i coronatider och Så här i coronatider del 2

Skolbiblioteksresursen (2021). Att göra ett nyhetsbrev i skolbiblioteket. Monica Nilsson-Ehrenstråle. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=GIUS147Mssc&list=PLguE2LXtfkJMQHL6DiIgvFsAwQfsN8TeR [Accessed 8 Feb. 2021].

Monica Nilsson-Ehrenstråle

Inlägget är en repris från 2018.