Den svåra konsten att lära om

Jubileumsmånad

BIld av naobim från Pixabay

Precis som marskatterna börjar sin serenad i mars tycks även mars månad sätta igång någonting hos mig. Men hos mig är det inte kärlekskrankhet utan behovet av att sprida det goda budskapet. I mars tycks det uppstå ett pockande behov att sprida budskapet om den goda skolbiblioteksverksamheten - i synnerhet med fokus digital delaktighet. Ett budskap som knappast får massorna att resa sig och utbringa glada tillrop.  Men att ge upp är inte min melodi. Mars månad med några års mellanrum tar jag oförtröttligt åter upp kampen.

Som inbiten skolbiblioteksnörd med stor missionsanda - allt sedan jag gjorde den första föreläsningen och skrev den första boken - så bubblar det upp. Budskapet måste ut!

Månaden mars är jubileumsmånaden i detta bloggmissionerande.

• Den första bloggen pågick mellan 16 mars 2012 - 24 april 2018
  • Sedan tog en annan blogg vid mellan 22 mars 2018 - 11 juni 2018
  • För att det sedan växte fram nuvarande blogg: SKOLBIBLIOTEKSRESURSEN som jag började skriva 23 mars 2018 -  och skriver på fortfarande.

När jag suttit där framför tangentbordet och varit i begrepp att skriva ett nytt inlägg så hör jag ofta rösten:

Är det dumt av mig -  det här? Gör jag bort mig ordentligt nu? ...

Men jag kan inte låta bli jag gör det ändå. Skriver eller spelar in det där inlägget.

Blir man då aldrig trött på det hela? Jo, självklart flackar lågan till och nästan slocknar ibland, men blossar upp som vanligt med förnyad energi.

SKOLBIBLIOTEKSBLOGGEN drivs ideellt av mig som gammal skolbibliotekarie. Inga Google annonser eller sponsorer. Det är bara glöden från ett långt yrkesliv som är drivkraften.

Mitt engagemang bygger på den fasta övertygelsen att vi skolbibliotekarier är en av flera viktiga aktörer i skolan för att få till en ökad medborgerlig digital delaktighet (där läsfärdighet är grunden).  Alla barn och ungdomar ska kunna få ta del av de möjligheter som erbjuds när det gäller informationshantering både som producent och konsument. Möjligheter som också innebär utmaningar.

Bloggen  syftar till att vara idéspruta i detta arbete med fokus på den viktiga uppgiften för skolbiblioteksverksamheten att medverka till digital delaktighet. Inläggen bygger på idéer som fångas in från mitt nätverk av innovativa skolbibliotekarier och pedagoger från olika håll i världen. Just delandet av idéer är livsnerven i hela tänket. Alla bör vi dela vidare. Sprida det där tipset vidare så att det inte bara stannar hos dig. Fler ska ha möjlighet att lära och att dela - Så glöm jantelagen och skicka vidare!

Jag fortsätter med min marsserenad och basunerar ut budskapet:

En skolbibliotekarie är:
-ledande i arbetet med digitala verktyg och läsfrämjande
-ledande i att lära elever och lärare informationshantering ; både som konsument och producent
-viktig samarbetspartner för pedagogen i arbetet med att främja elevens lärande och utveckling
-utbildningsresurs för kompetensutveckling för pedagoger
-en viktig resurs för att skapa bryggor över digitala klyftor
-en viktig resurs för likvärdig utbildning och livslångt lärande

Skolbibliotekarien - tillsammans med läraren - ska verka för att eleverna ska bli digitalt delaktiga medborgare genom förmågorna att:
Kunna fokusera och definiera aktuell problemställning i relation till sitt sammanhang och utifrån detta söka, värdera, analysera, utvinna, presentera relevant och intressant information för att ge svar på de frågor som problemet eller uppdraget kräver.