Digitala bilder - den stora leksakslådan

Spridda skurar av skolbiblioteksverksamhet

Spridda skurar

(Omarbetat inlägg)

Jag läste ett inlägg på ett forum. Och påmindes brutalt om hur olika vardagar vi har. Vi som kallas skolbibliotekarier.

Jag jobbar på en liten gymnasieskola och är ensam bibliotekarie. Vårt bibliotek är litet till ytan men vi har ett stort bestånd. Mitt största problem är att vi inte har lånekort. Jag håller på med att föra in data manuellt i vårt digitala system som är gammalt och inte uppdaterat. Min rektor har nekat till uppdatering. Det är problem att få tillbaka böcker - även efter det att eleverna slutat. Systemet kan inte skicka automatiska påminnelser eller krav. Fakturering görs av den administrativa avdelningen endast vid läsårsslut. [Inlägget är omarbetat från originalet]

Trots att vi alla arbetar på skolbibliotek i Sverige jobbar vi i olika världar. Verkligheten där ute på skolbiblioteksgolvet är ett fält där det råder full anarki med godtycklig eller ingen styrning.

Jag sitter här på min kammare och pladdrar på bloggen om ChatGPT och AI.... om hur viktig skolbibliotekarien är för elevens lärande .... och så ser det ut så här!

Hur länge ska det få se ut så här? Ska det administrativa arbetet stå i vägen för den kompetens vi verkligen kan tillföra i skolan?

Arbetsmiljön har i alltför många fall inte ändrats sedan jag började ta mina stapplande steg som skolbibliotekarie!

Jag minns den där tiden när de nya böckerna stod i en hylla på mitt kontor och inte kom ut i biblioteket förrän det blev lov och den elev- och lärarfria tiden infann sig.

Där jag först - som de flesta skolbibliotekarier tvingas göra varje dag – fick flänga mellan flera bibliotek. I mitt fall mellan tre olika bibliotek som såg lika eländiga ut varje gång när man kom dit nästa gång. Trots att man röjt undan och fått ordning förra gången. Ett sisyfosarbete som liknar min erfarenhet från restaurangdisken när jag var i artonårsåldern. Det tar aldrig slut.

En verksamhet som präglades av en känsla att aldrig hinna med - att:

• Ständigt hugga tag i den där ofantliga högen med återlämnade böcker samtidigt som man ska beställa och köpa in nya böcker och registrera.
  • Hinna med att registrera nya elever.
  • Ta emot en klass som ivrigt kastar sig in i bibblan och vill ha boktips.
  • Fixa reservationerna.
  • Hitta den där läraren som beställt den där boken som man fixat till henom.
  • Lugnt försöka bemöta läraren som står lutad över biblioteksdisken och som är missnöjd med jobbet och på att hen tycker att det är så jobbigt att behöva tjata på eleverna när de inte lämnar tillbaka sina böcker.
  • Där man i röran på skrivbordet hittar lappar från lärarna med diverse önskningar
· ... och sist försöka hinna med att skriva ut några påminnelser på ej återlämnade böcker.

Så olika vardagar har vi. Vi som kallas skolbibliotekarier.

Och utifrån vars och ens bild av vår egen skolbiblioteksverksamhet diskuterar och analyserar vi med andra skolbibliotekarier. Var och en har sin unika världsbild sprungen från sina erfarenheter från den egna skolbiblioteksverksamheten - som vi andra i våra andras vars och ens individuella skolbiblioteksuniversum inte ser.

Jag lånar några ord från Sebastian Lönnlövs underbara betraktelse om att vara skolbibliotekarie från artikeln i Bibliotek i Samhället (BIS), 19 augusti 2020:

"Vi jobbar på stökiga skolor, lugna skolor, välfungerande skolor, röriga skolor, skolor i fritt fall, skolor som går åt rätt håll. Vi har rektorer som förstår vårt värde och ser till att vi är integrerade i undervisningen. Vi har rektorer som struntar totalt i vad vi gör och stoltserar med att de ger oss fria händer." Vi är en på sexhundra elever, en på niohundra, två på tvåtusen. Vi jobbar femtio, sjuttiofem, åttio, hundra procent. Vi har tre skolor vi växlar mellan. Vi har hand om en hel kommun. ….”

Vi har en spretande utbildningsbakgrund ...

"Vi är skolbibliotekarier, bibliotekspedagoger, lärarbibliotekarier, biblioteksassistenter. Vi jobbar i mediateket, infoteket, mikoteket, biblioteket. Vi har eller har inte gått bibliotekarieutbildningen, skrev aldrig klart uppsatsen, fick jobb efter första terminen."

LÄS! Så träffsäkert!

... och ändå tycker vi att vi har världens bästa jobb!

En vanlig arbetsdag i skolbibblan är en dag full med trådar som löper vidare in i andra dagar .... samtidigt som nya trådar tillkommer och ibland trasslar sig in i de gamla. Mångfald av färger och tjocklek på dessa trådar bildar detta vackra som kallas Skolbiblioteksverksamhet.

________

Monica Nilsson-Ehrenstråle

Lönnlöv, S. (2020, August 19). Vi är skolbibliotekarier. BiS, Bibliotek i samhälle, 2020:2. https://foreningenbis.com/2020/08/19/vi-ar-skolbibliotekarier/

‌Läs också Stupar skolbiblioteken på mållinjen?

Bilden AI-genererad med Bing Image Creator