What is AI - kort introduktion för eleverna

Forskningsartikel om samarbete skolbibliotekarie och lärare

Strategier för samarbete skolbibliotekarie-lärare

Marknadsföring och samarbete hör i hög grad samman. En intressant forskningsartikel om samarbete skolbibliotekarie och lärare har nyligen publicerats i SLR - School Library Research. Tre forskningsstudier presenteras i artikeln. Vilka strategier är det då som gör samarbetet framgångsrikt?

• En av skolbibliotekariens viktiga huvudroller är samarbete. Artikeln visar på betydelsen av skolbibliotekarien som initiativtagare för samarbete lärare-skolbibliotekarie. Ett initiativ som också kan påverka skolledningens uppfattning om skolbibliotekariens roll i undervisningen. Skolbibliotekarierna som deltog i undersökningen tog sig tid att diskutera skolbibliotekarierollen med såväl lärarna som ingick i samarbetet som med sina rektorer. En del av dem delade även ut informationsblad med exempel på samarbetsidéer. När lärarna väl förstod den nytta de kunde ha av sin skolbibliotekarie såg de också lättare hur samarbetet skulle kunna ske.
  • Skolbibliotekarierna bör fördjupa sig kring de undervisningsstrategier, mål och riktlinjer som styr undervisningen inom varje ämnesområde.  Att skolbibliotekarien har kännedom om dessa gör att relationen mellan läraren och skolbibliotekarien lättare kan byggas upp och skolbibliotekarien känner sig också mer säker i samarbetet. Vilket allt sammantaget gynnar eleverna.
  • Skolbibliotekarien bör förklara sin roll och kompetens och föreslå olika samarbetsmöjligheter. I undersökningen framgick det att många lärare inte hade förståelse för vad skolbiblioteksrollen innebar.
  • Process och struktur är viktigt för att samarbetet ska fungera. Skolbibliotekarien bör utarbeta en mall som stöd för det aktuella samarbetet. Samarbetsstruktur ska vara unik för varje tillfälle och för varje samarbetspartner. Samarbetsplaner fungerar som guide för båda och gör det lätt att kolla upp mål och handlingsvägar under resans gång. Planeringsmallen ser också till att alla inblandade får förståelse för samarbetet och deras roller. Mallen fungerar också som utvärderingsverktyg för framtida samarbete. Planeringsmallen kan då justeras och anpassas efter behov.
  • Risken för att skolbibliotekarien tar på sig för mycket arbete är emellertid stor. I undersökningarna visade det sig att både lärare och skolbibliotekarier var villiga att träffas utanför skoltid för att samarbeta. Att fortsättningsvis göra så leder till utbrändhet. Skolledaren måste tillgodose tid för samarbete och göra samarbetet möjligt inom tidsramen för respektive personalkategori. Skolbibliotekarien måste också se upp med att inte samarbeta med för många lärare samtidigt.
Begreppet samarbete kan förvilla och vara luddigt. Artikeln lyfter upp de olika benämningarna kring samarbete: samordning, samarbete, integrerad undervisning och integrerad läroplan. Samordning kräver mindre tid och engagemang mellan lärare och skolbibliotekarie när de jobbar tillsammans. Medan samarbete tillsammans för att åstadkomma liknande mål, kräver mer engagemang än samordning, men mindre än om det vore integrerad undervisning. I integrerad undervisning fungerar lärare och skolbibliotekarie som jämställda partners och delar undervisningsansvar. Integrerad läroplan förutsätter att rektor ger tidsutrymme åt lärarna och skolbibliotekarierna till att integrera läroplan och kursmål i elevernas lärande.

Det krävs kreativitet och flexibilitet för att samarbetet ska fungera. Undersökningen visar också att samarbetet utvecklades under tiden. Utvärderingsdata samlas in under arbetets gång. Inledande planeringar och strategier förändrades och utvecklades under resans gång.

Således blir receptet på fungerande samarbete att:

- skolbibliotekarien använder flera olika strategier för att styra samarbetet
- skolledningen är med på banan och ger sitt stöd för att samarbete inleds
- skolbibliotekarien utarbetar en samarbetsplan som används som stöd i det aktuella samarbetet.
- arbete sker med att skapa en delad vision lärare och bibliotekarie
- skolbibliotekarien använder redan etablerade samarbetskanaler med lärare
- skolbibliotekarien utvecklar nya relationer med lärarkollegor
- innebörden i skolbiblioteksrollen med mål och vision för undervisningen klargörs
- skolbibliotekarien fördjupar sig inom mål och innehåll i läroplan och aktuell kursplan.
- utvärderingsdata samlas in under arbetets gång för att få större förståelse för arbetets framskridande och utveckling - både elevdata och från pedagogerna. Uppgifterna fungerar som en utgångspunkt för samarbete och ger mätvärde för att förstå dess framgång.

Skolbibliotekariens viktiga roll att samarbeta med lärarkollegorna för att stödja elevernas lärande och utveckling är en bärande pelare i skolbiblioteksverksamheten.

Kammer, J., King, M., Donahay, A. and Koeberl, H.(2021). Strategies for Successful School Librarian and Teacher Collaboration. School Library Research Vol. 24, p.2021. Available at: http://www.ala.org/aasl/sites/ala.org.aasl/files/content/pubs/slr/vol24/SLR_StrategiesforSuccessful_V24.pdf [Accessed 8 Apr. 2021].