Hur mår skolbiblioteken i USA?

Marknadsför ditt bibliotek - Shannon Miller tipsar

Marknadsför ditt bibliotek - Shannon Miller tipsar!

Kolla in den här videon från en konferens i NYCDOE - New York City Department of Education`s regi. Beyond Access Forum - Sharing Your Story...Creating A Brand and Advocating For Your Library med Shannon Miller - Van Meter Community School District

Shannon Miller delar generöst med sig av idéer och strategier för marknadsföring av skolbiblioteket.

Miller ställer bl a två frågor till oss skolbibliotekarier.

• Hur leder du, skapar förändring och marknadsför du inom ditt bibliotek?
  • Hur skapar du förändring och leder bortom ditt bibliotek?
  • Hur ser ditt varumärke ut? Vilka värderingar, visioner och uttryck bygger det på?

Miller betonar hur viktigt det är, att vi i vår visuellt fokuserade värld, också ser till att vi i våra skolbibliotek sticker ut visuellt.

Som vanligt - när andra delar med sig av vad de gör - så lärde jag mig flera nya saker av Shannon. Bl a landade flera av idéerna kring det trevliga verktyget Buncee med flera tillämpningar som passar skolbiblioteksverksamheten. Tyvärr verkar gratisversionen vara mindre omfattande, men flera av idéerna går säkert även att överföra till Canva, Adobe Spark m fl.

Follets Destiny Library Manager blir jag också fascinerad av. Ett verktyg som tycks ha allt det som jag alltid drömde om när det gäller bibliotekssystem för skolbibliotek. Ett system som har fokus media integration, som är interaktivt och där skolbibliotekarien lätt tillför relevanta internetlänkar till. Ett system som tycks blanda allt och göra det möjligt att biblioteket verkligen blir en resurs för både lärare och elever.

För att elever som nu under coronatid befinner sig hemma ser Shannon till att dessa elever har full tillgång till samma material som de andra eleverna har. Hon har därför gjort en Padlet-anslagstavla där hon presenterar allt sitt material. Dessa länkade objekt blir då lätta att dela.

Shannon Miller delar generöst med sig av allt det här.

Själv ser jag också den stora betydelsen som ett digitalt skolbibliotek har. Men jag vet också hur mycket tid det tar att producera innehållet. Tid som kanske inte syns utåt men är väl disponerad tid som ger hållbar skolbiblioteksverksamhet.

Jag blev överväldigad av allt det Miller erbjuder och fattar inte hur hon orkar att upprätthålla den kvalitet som hon har på sin verksamhet. I slutet av videon betonar hon att det har varit en process, en utvecklingsresa under tretton år. Allt har inte skett på en dag. Men ändå. Jag är imponerad och lycklig i mitt skolbibliotekshjärta av att få tagit del av detta arbetssätt.

Skynda dig in i videon och ta del av hennes fina smörgåsbord.

Tack Shannon!

PS! För att underlätta att förstå det Shannon säger kan du använda funktionen för undertexter på engelska. Om du klickar på QR-koden i slutet av videon får du hela Shannons Googlepresentation och kan i lugn och ro studera innehållet. Klickar du på QR-koden i början får du en snygg översikt över presentationen.

Miller, Shannon (2020).  NYCDOE: Sharing Your Story...Creating A Brand and Advocating For Your LibraryYouTube. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=qhNzsqDxqZ8 [Accessed 15 Apr. 2021].