Glad påsk!

Lekexempel på webbsida för ett skolbibliotek

Klicka här för att komma till webbsidan!

Skolbibliotekets webbsida -  ett lekexempel

Lekexempel på vad ett skolbiblioteks webbsida kan innehålla och hur den kan struktureras. OBS! Bilden ovan är inte interaktiv - Du måste klicka dig in på webbsidan via länkarna.

Du hittar exemplet här.

Tanken bakom är att webbsidan ska fungera som en digital dörr in till skolbiblioteket. Elever och lärare ska kunna komma åt handledningar och arbeten som pågår i biblioteket. Tanken är också att göra elevernas arbeten synliga även för dem där hemma. Kolleger till lärare och skolbibliotekarier kan ta del av arbeten för inspiration och vidareutveckling.

Utseendet på webbsidor är naturligtvis en smaksak och kan diskuteras i oändlighet. Denna min leksida har bara tillkommit för att illustrera hur man kan skapa en webbsida via Google Sites. Verktyget i Sites är lite trubbigt och man får nöja sig med det man får. Du kan inte hej vilt göra som du vill :-)

Innehållet är fokuserat på dels skolbibliotekets egna resurser men också på de samarbetsprojekt och annat skolarbete som pågår. Funktionen att låta färdigproducerade arbeten ligga kvar har blivit till en Arkivplats. Den har då hamnat under menyn Pågående arbeten.

Webbplatsen består av en huvudsida/startsida och en antal sidor med undersidor. Sidorna presenteras överst på varje sida.

Huvudsidan är indelad i olika ingångar:

Aktuellt - Aktuella aktiviteter och meddelande från biblioteket

Boktips - Skolbibliotekets blogg där boktips från både elever och personal presenteras

Pågående projekt (med underrubriker)  - Olika arbeten med klasser som pågår

Stöd & Hjälp (med underrubriker) - Stöd till lektioner och informationshantering

Lärarmix (med underrubriker)  - Planeringsunderlag och inspirationssidor

Kontaktsidor

Har du inte testat - så gör det :-) Du får gärna höra av dig så hjälps vi åt!

Läs också tidigare inlägg på vad man ska tänka på innan man kör igång.