Gör resor tillbaka i tiden med chatboten!

Uppsats kring samarbete skolbibliotekarie-lärare

Kanske har jag nämnt denna uppsats tidigare? Men det skadar då inte att ta upp och fundera så här i juletid på slutsatserna i denna uppsats av Joy Sandberg  kring samarbete mellan skolbibliotekarier och lärare i MIK-arbetet. Ge dig tid och läs uppsatsen Skolbiblioteket som pedagogisk resurs inom MIK.

Syftet med uppsatsen var att "skapa en djupare förståelse för vad som utgör ett gott samarbete mellan skolbibliotekarier och lärare i avseendet att tillämpa skolbiblioteket som en pedagogisk resurs för medie- och informationskunnighet (MIK)."

Analysen identifierade de faktorer som begränsar och möjliggör samarbete mellan lärare och skolbibliotekarier. Och det framkom att djupare nivå av samarbete kring MIK-aktiviteter förekom endast hos en av skolbibliotekarierna.

Faktorer som ansågs avgörande för ett väl fungerande samarbete vid MIK-pedagogik var:

• kommunikation mellan lärare och skolbibliotek
  • organisering inom skola
  • ledning och bibliotek
  • engagerad rektor
  • en vilja att utbilda lärare för att utveckla MIK-arbetet mot elevernas måluppfyllelse.

Faktorer som var begränsande för samarbetet var:

• tidsbrist
  • överbelastning
  • resursbrist
  • brist på utvärdering
  • motstånd bland lärare att jobba med skolbiblioteket

Jag saxar några citat från intervjupersoner i uppsatsen. Citat som belyser en frustrerande verklighet.

A
"Ja.Det ser ju lite olika ut på de olika skolorna. På Tallskolan finns det ett skolbibliotek. Det är en F-9-skola och så är det särskola, grundsärskola. Där är jag två dagar i veckan. Då har jag biblioteket öppet. Men inte hela tiden, jag lämnar ju biblioteket ibland också. Då blir det mycket att alla vill passa på att komma och låna böcker, lämna tillbaka böcker och ställa massa frågor. Jag lånar även ut läromedel för mellanstadiet och högstadiet. Så att då är det inte jättemycket tid. Sen är jag på Granskolan, det är en F-9-skola som är lite fördelad på två skolor. Norra och södra. Det är många elever i varje klass."

B
"....Men det är lite av ett pusslande eftersom i verkligheten har skolbibliotekarierna sjukt många elever… åtminstone här i norr. Jag har kanske 1000 elever, ungefär. Jag har fyra skolor. Så att vara så involverad som teorierna säger för att skapa ett bra resultat är nästan omöjligt för att vi är för få skolbibliotekarier. ..."

C
"...Det finns ju beskrivningar hur vi ska arbeta med lärarna, men vi har fått beskriva det själva. Därför ser det olika ut på alla skolor. Det finns ingen läroplan för skolbibliotekarier. Det finns ingen riktig överbyggnad i kommunen heller, vi har ingen gemensam chef för skolbibliotekarier som säger hur vi ska jobba. Vi får skapa det själva ..."

uppsatsen presenteras samarbetsmodeller som har stora likheter med de jag själv jobbat mycket tillsammans med "mina" lärare. Den modell som beskrivs av Montiel-Overall bygger på Loertschers taxonomi består av fyra modeller med olika nivåer av samarbete. Modeller där de involverade har ett gemensamt mål som ger deltagarna anledning att samarbeta. Vilket i sin tur medför att även tilliten, ansvaret, förståelsen och kunskapen ökar hos respektive deltagare.

I Loertschers taxonomi över bibliotekarierollen agerar bibliotekarien i olika roller under dagens lopp men också beroende på aktuell skolmiljö. Alla  nivåerna är en del av helheten.

I min första bok Skolbiblioteket - skolans informationscentrum - en relik från den tid då allt började med MIK - försöker jag förtydliga dessa olika roller. Taxonomin har jag haft i bakhuvudet under hela mitt yrkesliv som skolbibliotekarie. Men i början, då jag var ny, tvingades jag flera gånger kvar alldeles för länge på Nivå 2 och 3.

Sandberg, J. (2018). Skolbiblioteket som pedagogisk resurs inom MIK : En kvalitativ undersökning av samarbetet mellan skolbibliotekarier och lärare inom MIK-pedagogik (Dissertation). Retrieved from http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-170455

Nilsson, Monica (1998). Skolbiblioteket - skolans informationscentrum: en praktisk handledning för skolbibliotekarier, lärare och skolledare. Lund: Studentlitteratur

Photo by Mapbox on Unsplash