Digitala bilder - den stora leksakslådan

Flip

Flip är ett videodiskussionsverktyg att använda tillsammans med eleverna i en klass. Flip hette tidigare Flipgrid.

Det finns många användningsområden med Flip.

• använd till läsinspirerande bokprat. Prova att låta eleverna spela in boktips till varandra.
  • som lärare/skolbibliotekarie kan du också ge feedback och stöd i elevens lärprocess, personligt och direkt online till din elev, via videokommunikation.
  • presentera och redovisa resultatet av ett projekt.
  • samarbeta och kommunicera med en elev i ett annat land
  • göra intervjuer
  • dela med sig av utvärdering och reflektioner
  • som lärare/skolbibliotekarie presentera handledningar och information som eleven kan spola tillbaka och repetera.
  • som diskussionsverktyg  i klassen kring läsning av en gemensam text och sedan diskussion - kanske som hemläxa :-)
  • feedback i slutet av året och låta eleverna dela sina intryck och tankar till dig över läsåret som gått.
  • Flip ger möjlighet för eleverna att träna i att uppträda inför publik. De tränar sig i presentationsteknik och får träna sig i att lyssna när andra presenterar.

Kika på Richard Byrnes (Free Technology for Teachers) presentation och få lite koll på hur det funkar! Här visar han hur man skapar en grupp, ett ämne och hur elever och lärare kan interagera.

Image by Gerd Altmann from Pixabay