Skolbibliotekarens allt viktigare roll för elevernas läs- och skrivutveckling

Skolbibliotekariens viktiga roll att stärka elevernas läs- och skrivutveckling har blivit än viktigare! Vi skolbibliotekarier vet det - men vet rektorerna?

"Satsa på bemannade skolbibliotek för att stoppa läskrisen" skriver 28 skolbibliotekarier i Dagens Samhälle (2023-07-03). Artikeln avslutar med följande text:

Ingen vill ha en generation av funktionella analfabeter, som enbart har grundläggande kunskaper om läsning, som kan läsa hjälpligt men inte mellan raderna. Som bara kan läsa nyhetsflashar men inte en hel artikel. För att orka läsa hela artikeln, eller en hel bok, måste man få träna både på att läsa och tolka olika slags texter, att läsa koncentrerat och att samtala om det man har läst. Det får man i ett skolbibliotek med en utbildad bibliotekarie.

Sven-Eric Liedman värnar om vikten av att läsa och skriver i en artikel på DN för några år sedan om betydelsen av att ha en bred läsfärdighet. "Att kunna bokstäverna är inte detsamma som att kunna läsa." För att kunna spana runt på nätet kräver inte särskilt stor läs- och skrivkunnighet - men att verkligen kunna läsa är nödvändigt för ett reflekterande liv i ett demokratiskt samhälle.  "Det är viktigt att både kunna läsa begrundande långsamt men också snabbt för att finna något viktigt som man söker. Båda färdigheterna kräver en behärskning av textmediet. Man kan både zooma in den minsta detalj och zooma ut så att stora helheter framträder. Det behövs ingen lång och krävande utbildning för detta. Men det krävs en ständigt uppövad läsförmåga." Liedman, 2021

Skolan har en viktig uppgift i att utveckla elevernas AI-läskunnighet (AI-literacy och AI-readiness). Förmågor som vilar på grundläggande och ständigt pågående lästräning i skolan. Skolbibliotekarien är navet i detta! En resurs som också blir till stöd i lärarens uppdrag att nå måluppfyllelse för eleverna. En vinst för varje skola!

Bilden AI-genererad via Bing Image Creator