En förändring av bloggrutinen

Hur handleder du dina elever i att söka på Google?

Att hitta rätt på Google : en allt svårare uppgift

Tycker du också att Google Sök blivit sämre? Det är inte längre lätt att få fram bra och relevanta resultat. Det har pågått en längre tid och vi som var med från början och följt i Googles spår har väl märkt av den här försämringen ännu mer. På den gamla goda tiden var det lättare att använda för alla som visste något om boolesk sökning. Booleska operatorer ("och", "eller" och "inte") som var kraftfulla verktyg för att begränsa sökresultaten och få de resultat du vill ha.

Varför är det då så svårt?

Det finns flera faktorer som bidrar till denna försämring. I själva verket kanske har vi oss själva att skylla: på vår lathet att endast nöja oss med första sidan av sökresultaten. Kampen för företagen kring att hamna på den första sidan har blivit allt hårdare och allt mer sofistikerad.

I en artikel av Elizabeth Lopatto i Verge lyfts ett antal orsaker till försämringen. Idag får vi tampas med alla dessa företag som försöker lura sig upp på första sidan i sökresultaten. De använder en massa tekniker som SEO (Search Engine Optimization) för att få sin hemsida att synas högre upp. Sen har vi clickbait, de där luriga rubrikerna som får en att klicka utan att egentligen ge en något vettigt tillbaka. Det blir en djungel därute!

Redan på 90-talet användes tricks för att få sin webbplats att synas högre upp i sökresultaten. Men problemet är att dessa trick har förändrats med tiden och Google har svårt att hålla jämna steg.... Länkar som lockar oss att klicka på företagens länkar. Ungefär som fiskare som kastar ut lockande smarrigt agn så att de kan locka till sig en massa fisk! Vi är fiskarna! Redo att vevas in!

På den gamla goda tiden var SEO ämnesord som upprepades i HTML-koden. Söktermer som upprepades flera gånger för att fångas upp av sökrobotarna. Kolla in den sträng av ord i detta exempel från en webbsidas htmlkod i slutet av 1990-talet.

Fler faktorer som spelar in, förutom manipulering av sökresultaten, är den växande komplexiteten på internet och att internet har blivit så mycket större. Dessutom använder Google nu avancerade modeller för att förstå och svara på användarnas frågor, vilket ibland kan leda till konstiga eller missvisande resultat. Den försöker vara "smart" och ta reda på vad du "egentligen menade" och dessutom anpassar och individualiserar svaren beroende på vad du tidigare sökt på och är intresserad av.

När jag skulle kolla hur Googles avancerade sökning funkar i dag (brukar inte använda den) ser jag att den inte finns kvar på det vanliga menyvalet. När jag frågade Gemini (Googles chatbot) förstod jag att man hade gömt funktionen när jag fick följande svar:

Google har gjort vissa ändringar i sin avancerade sökfunktion, vilket kan göra det lite svårare att hitta den. Här är tre sätt att komma åt den avancerade sökningen:

Och jag fick fyra länkar att läsa vidare på - som alla länkade till samma webbsida!

Det är också en stor utmaning för oss skolbibliotekarier när vi ska hjälpa våra elever att navigera på nätet.  I vår nuvarande digitala miljö krävs en allt mer sofistikerad förståelse för hur man navigerar och utvärderar information på nätet. Det krävs en rejäl dos tålamod och knep för att eleverna inte ska gå vilse bland alla dessa klickfällor och SEO-trix.

Hur jobbar du med det här? Jag tänker speciellt på dig som arbetar i grundskolan och inte har tillgång till vetenskapliga databaser utan kör med Google. Skriv och berätta!
skolbiblioteksresursen@gmail.se

PS! I dagarna har dock Google meddelat att de ska tag i problemen och göra en insats i att få bort skräpet.... vi får väl se hur det går....

VAD ÄR SEO?
SEO, eller "Search Engine Optimization", är en metod för att att visas högre upp från en sökmotors resultat som visas naturligt av sökmotorn utan att någon betalning har gjorts för att placera dem där. Dessa resultat genereras av sökmotorernas algoritmer baserat på relevans för användarens sökfråga och webbplatsens kvalitet och relevans. Det finns olika taktiker för att göra detta. Att förstå och förbättra sitt företags placering i organiska sökresultat är en viktig del av sökmotoroptimering (SEO) för webbplatser som vill öka sin synlighet online utan att spendera pengar på annonser. SEO handlar om
både tekniska och innehållsmässiga metoder.

Artikeln hittar du här:

Lopatto, E. (2023, May 12). The Ask Jeeves-ification of online search.  The Verge. https://www.theverge.com/2023/5/12/23721323/ask-jeeves-remember-when-google-search-worked-ai