Glad påsk!

Hur formulerar man sig i e-post?

Hur formulerar man sig i ett e-mail? Vad skall ett meddelande omfatta? Inledning med hälsning och avslutning med namn. Självklara attribut ... eller inte? Vem ansvarar för att lära eleverna vett och etikett i den elektroniska e-post hanteringen :-)

Nästan varje dag får jag mail från elever som besökt Åsneryd. Endast ett fåtal har en text i själva fältet för meddelanden. Texten skrivs i ämnesraden. I stort sett ingen undertecknar med sitt namn. Det hör till undantagen att det skrivs hälsningsfras i början eller en avslutningshälsning i slutet.

När vi som lärare och skolbibliotekarier jobbar tillsammans i ett undervisningsmoment blir det ofta aktuellt att eleverna ska maila till olika personer; till läraren, skolbibliotekarien eller någon utanför skolans väggar. Tyvärr blir ofta mailen bristfälliga på olika sätt.

Vi skolbibliotekarier kan hjälpa till att handleda eleverna i hur man kommunicerar online. MIK handlar även mycket om etik, vett och etikett.