AI rättvis i skolan - del 2

Kan det inte räcka med det man en gång lärt sig?

Varför ska man egentligen behöva lära sig nytt hela tiden? Varför ska man behöva följa med i den snabba utvecklingen av digitala verktyg? Det är ju ändå så omöjligt att kunna överblicka – hela tiden kommer det ju något nytt. Kan det inte räcka med det man redan kan och redan lärt sig?

En variant av förhållningssätt är att vara stolt över att inte hänger med i ”nymodigheterna”. En kollega till mig visade stolt upp sin penna och sa: ”Det här är min dator!”

Att stå still eller helt enkelt vända sig om och blicka tillbaka är inte längre en hållbar strategi. Samhället är föränderligt och sammankopplat. Missar jag en väg i detta sammanflätande nät blockeras snart min väg och jag hamnar i en återvändsgränd. För att så många vägar ska vara öppna och möjliga att färdas på behöver vi kunskap och färdighet. Ett demokratiskt samhälle - med något så när lika möjligheter för alla att ta del och leva i – behöver oss alla, både pedagoger och skolbibliotekarier, för att tillsammans hjälpas åt att öppna dessa vägar. Vi som skolbibliotekarier har en viktig uppgift att ge elever (och pedagoger) kunskaper och färdigheter där nyfikenhet och upptäckarglädje är viktiga delar.  Vi, som skolbibliotekarier och pedagoger, är viktiga förebilder. Att vi visar att vi vågar, vi är nyfikna, vi vill lära om och om igen.