Den svåra konsten att lära om

Vill du bli en seriefigur?

Har du provat att göra om dig till en avatar?

Själv gillar jag att leka med Bitmoji Gratisappen har funnits i ett antal år (finns även andra liknande appar).

Man kan anpassa appen till att bli lite lik en själv - fast det är ju förstås en sanning med modifikation:-) Den här avataren kan man sedan ha som sitt signum i olika sammanhang i sin marknadsföring i biblioteket - bra även att ha på sin skolbiblioteksblogg.

Kanske kan man undra varför i hela friden man som skolbibliotekarie ska ägna sin tid åt att göra en avatar av sig själv.

Som all marknadsföring och profilering:

• Uppmärksamhet.
  • Identifiering.
  • Synlighet
  • Meddelandet kopplat till figur
  • Igenkännande

Med Bitmoji kan du skapa ditt ansikte, frisyr, form och kläder. Du kan också använda figurerna direkt från din telefon som ett alternativt emoji-tangentbord.

... och det finns också ett Google tillägg som du enkelt kan lägga till i din Chrome. Sen kan du - genom att högerklicka på ikonen får du upp en meny - enkelt klistra in en bild på dig själv.

För att ta dem från din mobilapp och skicka dem till din dator sparar du dem bara till din kamerarulle. Sen kan du antingen ladda upp till Google foto (eller annan molntjänst), maila dem till dig själv, eller ta en skärmdump

Du  kan ju alltid sedan redigera din avatar i ett fotoprogram eller t ex med hjälp av PicMonkey

Så bli du också en Bitmojare och gör coola biblioteksskyltar!