Årsrapport 2018 från Skolinspektionen. Med skolbiblioteksögon en både glädjande och sorglig rapport. Glädjande att skolbiblioteketets roll som pedagogisk resurs till fullo förstås av Skolinpektionen. Tack snälla Skolinspektionen för detta ert viktig fokus!

Men sorgligt är resultatet. Varför är vi inte självklara i MIK undervisningen? Var befinner vi skolbibliotekarier oss i skolan? Hörs vi, syns vi ... Hur står det till med vår egen MIK? Kan vi själva presentera och informera med hjälp av olika verktyg? Följer vi med i utvecklingen av digitala verktyg? Hur fortbildar vi oss? För det är väl inte så att vi sitter på vår rumpa och väntar på att rektorerna ska erbjuda oss fortbildning?

Skrämmande läsning:

"Vi såg också i granskningen om skolbibliotek som pedagogisk resurs att undervisningen i källkritik och informationssökning inte var tillräckligt utvecklad.  Dels var skolbibliotekens roll i skolans pedagogiska uppdrag inte tydliggjord dels var anknytningen till digitala medier svag. Till exempel har vi sett att kännedomen om skolbibliotekens ansvar var låg såväl bland lärare och rektorer som bland huvudmän. Något som kan förklara varför en utvecklad och bred samverkan med olika ämneslärare ofta saknades. Vi har även sett att bemanningen på skolbiblioteken varierade starkt, från att det var en lärare som tilldelats ansvaret för skolbiblioteket till att utbildade skolbibliotekarier anställts. Förutsättningarna för att kunna ha ett integrerat arbete och stödja undervisningen såg därför mycket olika ut på skolorna. Vi såg även att skolbibliotekens bidrag till elevernas digitala kunskaper var knappa. Skolbibliotekarier kände sällan till elevernas förmåga att hantera, värdera och analysera de informationsflöden som förkommer via olika digitala medier. Många gånger saknade skolbibliotekarierna själva kunskap om media och kommunikationsteknik. Från och med 1 juli 2018, det vill säga efter att vår granskning om skolbibliotek genomfördes, har skolbiblioteken fått en tydligare roll och ska bidra med att stärka elevernas språkliga förmåga och elevernas digitala kompetens."
LÄS OCKSÅ Skolbiblioteket som pedagogisk resurs - en tematisk granskning av Skolinspektionen

Var och en av oss måste ta tag i vår roll - synas, höras och visa att vi kan!

För det kan vi väl?