Glad påsk!

Inte utan min rektor - jovisst!

Inte utan min rektor". Uttrycket känns säkert igen från många konferenser. Ett försök att locka rektorer att bli medvetna om betydelsen av skolbibliotekets roll som verktyg i lärandet.

I sammanställningen med olika tips kring samarbete skolbibliotekarie-lärare, som jag publicerade förra veckan, nämndes inte rektors roll. Någon av er uppmärksammade det - och jag blev själv paff över att jag inte nämnde rollen i det hela.... Hade jag gjort denna sammanställning för många år sedan hade rektor varit prio ett i sammanställningen.

Jag har jobbat med underbara rektorer som verkligen i kraften av sitt ledarskap fått lärarlagen med sig i ett utvecklande arbete med skolbiblioteket som läranderesurs för hela skolan. Tillsammans diskuterade vi planer inför varje terminsstart och rektor såg till att skolbibliotekets roll alltid var med på agendan när personalen träffades. Jag uppdaterade kontinuerligt mina rektorer om skolbiblioteksverksamhetens hälsotillstånd med små rapportblad.

Men i takt med att jag fick nya rektorer, som inte hade skolbiblioteksfokus, förändrades och försämrades relationen. Fokuset blev istället "själv är bäste dräng" :-)

Jag lärde mig och anpassade mig.

... därav denna avsaknad av rektorsfokus i den publicerade sammanställningen.

Men visst! Rektors engagemang är A o O!

När jag skrev mina böcker hade jag mycket goda förebilder i de rektorer jag då hade förmånen att jobba med. Jag skrev därför mycket om rektors roll.  Den goda erfarenheten jag då hade var av  rektorer som ledde enligt devisen "om snöret är långt flyger även en liten drake högt". Tyvärr fick jag också senare erfarenhet av rektorer som totalt släppte snöret :-)

En ledare - oavsett om hen är ansvarig för ett företag eller skola - påverkar produktutfallet.

Men vad gör vi då som skolbibliotekarier, om rektor inte påtar sig denna ledarroll? Vi kämpar vidare.

Att i handling visa på skolbibliotekariens olika kompetenser involverade i lärprocessen påverkar hela skolan.  ....Även om det inte blir fullt så bra som det skulle bli med en målmedveten rektor... så fungerar det!

Fyll din roll med allt det som skolbibliotekarierollen i dag omfattar. Visa på hur du kan bidra med handledning i MIK - Peka på kursplanerna .... Du blir en viktig samarbetspartner för din lärarkollega. En resurs som hjälper dem att uppfylla målen i kursplanen, samtidigt som eleverna blir mer motiverade och du kan föra in "våra" ämnen - på ett sätt som intresserar både eleverna och din lärarkollega.

Du är till för dina elever och lärarkolleger - inte din rektor.

Det går - utan din rektor!

Men visst ska du försöka få din rektor engagerad! Prova!

Skolverket har skrivit flera bra artiklar om skolledarens roll för skolbibliotekets utveckling i skolan. Läs t ex

Bild av Zsuzsanna Tóth från Pixabay