Skolbibliotekarien - en av skolornas viktigaste MIK laddarstation

Tänk vad MIK undervisningen/handledningen (Media-och-Informations-Kunnighet) betyder i skolans värld i dag! Och tänk så viktiga vi skolbibliotekarier är i detta undervisningshjul! Tillsammans med it-pedagoger och lärare.

... och tänk att vi skolbibliotekarier äntligen fått visa vad vi går för - med både vår kunskap kring lässtimulans och vårt kunnande i MIK!

Synd bara att det finns flera skolor som ännu inte fattat det här:-)

Ständigt måste det pågå en livlig rörelse och utveckling i skolan kring MIK och frågorna som rör media, etik och lagar. Samtal med elever och lärare ska kontinuerligt pågå kring hur allt detta påverkar vårt sätt att kommunicera och därmed också hindra oss från att bli bländade och överväldigade av allt detta glansverk som onlineinformation idag omges av.

Det är så lätt att vi och våra elever duperas av snygga layouter och coola webbsidor.

Ta en tur till Åsneryd - www.asneryd.se -och låt dina elever göra en djupdykning till Undervattenstaden och samtidigt få uppgiften att berätta vilka sevärdheter denna skånska ort kan bjuda på:-)

Ta tag i dina lärare och ta med dem på resan - tillsammans ger ni era elever ett minne av åsneöron som kan aktiveras vid ett flertal tillfällen i olika diskussioner kring nätet.

MIK-laddning måste pågå hela tiden!

Bild av (Joenomias) Menno de Jong från Pixabay