AI rättvis i skolan - del 2

Kursplanerna - en källa att ösa ur

Under 2019-2020 arbetar Skolverket med att revidera kursplanerna. 18 december lämnades de slutliga förslagen över till regeringen.

När du som skolbibliotekarie sitter på din kammare och funderar på samarbete med dina lärarkolleger.... Gotta ner dig ordentligt i kursplanerna och ha pennan/datorn nära till hands och markera avsnitt och skriv ner dina idéer på projekt som ni kanske skulle kunna jobba tillsammans med. Du har naturligtvis med dig dina bibliotekarieantenner och funderar extra på hur ni kan få in digital delaktighet med källfokus och digitala verktyg.

Ge dig tid och studera kursplanerna! Där hittar du massor med infallsvinklar för samarbete, skolbiblioteket och läraren, i olika ämnen. Även om det som står i förslagen kanske i slutänden inte blir exakt ordalydelse så glänta lite på dörren till denna intressanta källa för uppslag på hur vi kan jobba tillsammans.

Så släpp loss och sätt fart på idésprutan! Här är alla ämnena presenterade.

Bild av Mahesh Patel från Pixabay