Den svåra konsten att lära om

Kvalitetsrapporter - en skyldighet på varje skola

Tyvärr är ofta kvalitetsarbetet det som får strykas på foten i skolbiblioteksverksamheten. Ett moment som upplevs som en lyx som aldrig hinns med för många skolbibliotekarier som ständigt kämpar med att försöka hålla i gång skolbiblioteksverksamhet på flera skolor. Skolbibliotekarier, vars arbetsveckor splittras upp med arbetsplatstid förlagd vid olika skolor. En arbetssituation som är vanlig för alldeles för många skolbibliotekarier på landsbygden och på mindre orter. Att då göra kvalitetsutvärderingar dessutom - hinns inte med. Överlevnadsstrategin går ut på till att varje gång man kommer till sin arbetsplats röja undan den värsta röran.

Men visst är kvalitetsarbetet viktigt. Utvärderingar av de aktiviteter vi gör tillsammans med lärare och elever är viktiga delar i detta. Utvärderingarna ger viktiga frågeställningar för det fortsatta arbetet; för såväl oss själva som våra lärarkolleger och elever.

Varje skola åläggs att göra kvalitetsrapporter. Förordningen om kvalitetsredovisning från 1997 gäller skyldigheten att upprätta en kvalitetsredovisning på varje skola. Oftast glöms väl skolbiblioteksverksamheten bort - men jag brukade kasta in min kvalitetsgranskning den också när det var dags för de "vanliga".

Kvalitetsredovisningen ska ge en bild över verksamheten, dess kvalitet och måluppfyllelse. Den tar också upp särskilda insatser som gjorts för att förbättra och utveckla. Utvärdering från året ska också innehålla framåtsyftande reflektioner för att kunna utveckla verksamheten.

Kvalitetsplanen håller dig också ”på banan”. Den fungerar som hjälp i planeringen av den dagliga verksamheten både när det gäller undervisning och inköpsförfarande. Kvalitetsutvärdering gör att verksamheten kontinuerligt utvärderas och stäms av. Den ger utrymme till reflektion kring viktiga frågor: Vad har fungerat bra och vad har gått mindre bra? Vad behöver vi ändra på? Vilka följder och effekter blir det om vi i stället gör så här? Vilka resultat har vi uppnått?

Kanske kan du använda något av de olika kvalitetsverktyg som finns. Mycket bra anvisningar från Skolverket hittar du på Organisera för skolbiblioteket i undervisningen  Där finns bra texter om systematiskt kvalitetsarbete och du hittar också ett utvärderingsverktyg som du kan testa.

I min bok - Informationsfärdighet i praktiken - skolbibliotekarie och lärare i samverkan - visade nedanstående skiss på hur jag tänkte  när jag försökte "ha i huvudet" detta utvecklingsarbete.

Nilsson, Monica (2007). Informationsfärdighet i praktiken: skolbibliotekarie och lärare i samverkan. Lund: BTJ förlag

Bild av Mudassar Iqbal från Pixabay