Inspirera till utökat lärande genom att använda olika kunskapsredovisningar

MIK i samarbete med pedagogen

Läste ett inlägg där någon var intresserad av att veta hur skolbibliotekarier utformar sina MIK lektioner.  Om skolbibliotekarier har egna separata lektioner eller gästar en svensklektion, om lektionerna hade koppling till ämnesundervisningen och om vi gör eget material eller använder läroboken....

Självklart skiljer sig arbetssättet väsentligt åt om man jobbar i grundskolan eller på gymnasiet. Mitt perspektiv är utifrån min erfarenhetsbas i grundskolans värld. Mitt MIK-fokus som skolbibliotekarie har därför riktat in sig på att vara helt delaktig i lärprocessen med eleverna tillsammans med pedagogen. Resultatet har blivit ett lärande som sprungit iväg utanför de vanliga lärobokssidorna. Det har varit en stor glädje att se hur helheten har blivit större än delarna.

Min roll har varit att inspirera pedagogen till att ge eleverna möjlighet att redovisa sin kunskap på olika sätt. I detta arbete har jag bl a haft följande meny i mitt bakhuvud när jag grunnat på lämpligt infallsvinkel på just det specifika arbetsmoment som klassen ska jobba med.

När pedagogen och jag - ofta tillsammans med eleverna - bestämt oss för vilken redovisningsform som passat bäst fastställer pedagogen målen för ämneskunskapen och jag som skolbibliotekarie fastställer målen när det gäller MIK. Tillsammans gör vi en plan som vi utgår från. En plan som revideras under resans gång.

När arbetet är över har vi varit noga med att samla in elevernas synpunkter och även tagit tid för oss själva att reflektera över det som varit bra och det som skulle kunna förbättras till en annan gång.

Monica Nilsson-Ehrenstråle