Den svåra konsten att lära om

Effektivisering av skolbiblioteksverksamhet

Bild av Gerd Altmann från Pixabay

Sliter man som skolbibliotekarie på flera olika skolor - vilket tyvärr är en alltför vanlig vardag för alldeles för många skolbibliotekarier - är online skolbiblioteksverksamheten ett bra komplement. En sådan onlineverksamhet kan vara att göra Prezipresentationer som kan omfatta olika informationsdelar; boktips och olika bibliotekshandledningar. Amanda Beijbom har genom sina lockande Prezipresentationer lyckats effektivisera en del av sin arbetsdag. Även om en Prezipresentation knappast  görs i en handvändning, så kan dessa presentationer skickas till lärare och visas för eleverna i flera klasser på de olika skolorna man servar.

Amanda berättar:

"Jag jobbar heltid som skolbibliotekarie i Tidaholms kommun på samtliga sex grundskolor. Samtidigt pluggar jag andra året på min master i biblioteks- och informationsvetenskap. Det är en utmaning att ha så många arbetsplatser och serva ett så stort elevantal, men samtidigt givande att få vara med och bygga upp en organisation från grunden. Därför ser jag också till att det material jag skapar kan återanvändas på så många skolor som möjligt."

Eftersom det i stort sett inte fanns någon skolbiblioteksverksamhet innan hon började på sitt jobb förra året så har resurser som bloggar och sociala medier med skolbiblioteksfokus varit mycket värdefulla för henne när hon känt sig osäker på hur hon ska bygga upp verksamheten.

Amanda berättar hur betydelsefullt det varit att andra skolbibliotekarier delar med sig av sina tips och erfarenheter: Det har varit något av det bästa med jobbet, alla generösa kollegor ute i landet!

Tack själv Amanda för att du delar med dig!

Kika på Amandas presentationer! Klicka på bildspelspilen högst upp till höger så kör du igång in i Prezivärlden.

Hur funkar bibliotek? Berättelseböcker

Hur funkar bibliotek? Faktaböcker