Framtiden som redan står i dörröppningen

Slänga ihop en infovideo utan ansträngning

Det ska gå snabbt att slänga i hop en infopresentation. Jag har alltid valt de enklaste. Men verktygen man använder för att presentera och berätta förändras ständigt. Windows Movie Maker var så lätt att använda när man ville göra en liten video av sitt bildspel. Tyvärr togs den bort av Mirosoft och ersattes då med Videoredigeraren.

Microsofts ersättare, Clipchamp, är avancerad - och knölig. För mig är det viktigt att ett verktyg ska vara lättöverskådligt så att jag snabbt kan komma igång och få till det någotsånär hyfsat .... för att sedan när erfarenheten har hunnit sätta sig att man då kan köra lite mer avancerat.

Så är inte fallet med Clipchamp som kräver tid att sätta sig in i.

Istället körde jag en snabbsök här på bloggen om olika sätt att snabbt skapa en video som bygger på bildspelsrutor eller uppladdade bilder.

Eftersom jag nyligen lekt med AI-bildtillverkning så blev jag lite leksugen och gjorde med hjälp av Canvas videoverktyg detta lilla videobildspel.

Kanske inte egentligen en video.... mer ett rörligt bildspel. Leklusten fortsatte och jag gjorde en liknande presentation med Adobe Express, fast då med inspelat ljud.

Antingen om du själv ska göra en video för lässtimulans eller du ska göra en kort infopresentation för ditt bibliotek är dessa presentationsverktyg enkla att använda.

Vilka verktyg använder du dig av när du ska göra en kort informationsvideo? Använder du din telefon eller föredrar du att sitta vid datorn och jobba fram filmen? Skriv och berätta om hur du gör! info@skolbiblioteksresursen.se

Canva är gratis (även det som är Pro) för dig som är lärare eller skolbibliotekarie - Anmäl dig och du och dina elever får tillgång till alla lekverktyg som finns till hjälp när du ska jobba med informationsmaterial.