AI rättvis i skolan - del 2

Poster - Att skriva mejl

Hur formulerar man sig i ett e-mail? Vad skall ett meddelande omfatta? Hur är ett e-postmeddelade uppbyggt?

Vett och etikett i e-kommunikation är ett bra samarbetsområde mellan lärare och skolbibliotekarie.

Jag får ofta mail från elever som skrivit till Åsneryd. Oftast skriver de allt de vill säga i själva rubriken. Ingenting i själva meddelandet. Med andra ord: ingen rubrik, ingen inledning eller hälsningsfras i början av meddelandet, ingen avslutning eller hälsning i slutet av meddelandet.

Värre är dock att innehållet och tilltalet i ett fåtal av dessa mejl absolut inte är OK.

Bland alla dessa roliga och trevliga mejl kommer då och då också otrevliga mejl - oftast skrivna av barn i mellanstadiet.
Här är några exempel:

"du är en taskig bög"
"du är en kuk din hora"
"du är så jävla dålig din bög hora"
"Din sida är så jävligt fake ditt feta homo"
"Hej! om du inte bärretar vem du är så dödar kag dig. ring inte poli8sen för faan."
...
och så lite mildare: "hej idiot"

Eftersom jag besvarar alla mejl får dessa elever svar där jag berättar hur jag kände det när jag fick ett sådant mejl från hen. Jag vill uppmärksamma dem på det där med etik på nätet och att det inte är OK att skriva så.

Men de vanligaste mejl jag får är trevliga, roliga och nyfikna mejl. Här är några exempel.

Skolbibliotekarier och lärare har en viktig gemensam roll i att ta upp grunderna i e-post. Både uppbyggnad, innehåll och tilltal.

Som utgångspunkt och lite stöd kommer här en poster som kanske kan inspirera till egna posters .... eller så kan du vara lite lat och använda den som den är :-)

Photo by Andre Hunter on Unsplash