AI rättvis i skolan - del 2

Nydalaskolans bibliotek - Förebild för bra skolbiblioteksverksamhet

Felix Sjögren vid Nydalaskolans bibliotek fick ett hedersomnämnande vid prisutdelningen av Årets bibliotek. Stort grattis Felix!

I podden Podagog Malmö från Pedagog Malmö kan du lyssna

Lyssna på Felix i podden som

Vad är en skola utan bibliotek? undrar Felix. Jag blir glad över att lyssna på Felix som med sin skolbiblioteksfana går i spetsen för vad god skolbiblioteksverksamhet handlar om! Jag applåderar Nydalaskolans ledning och personal som verkligen förstått skolbibliotekets pedagogiska roll i skolan. En stor eloge till Nydalaskolans skolledning. Genom att ge Felix en heltidstjänst på 450 elever och med den självklara hjälpen av en assistent som sköter en hel del av det administrativa arbetet, som te x bokuppsättning, möjliggörs att skolbiblioteksverksamheten verkligen blir en kompensatorisk och integrerande undervisningsdel. En arbetssituation som är en förutsättning för en skolbiblioteksverksamhet som kan göra skäl för namnet. Själv har jag också haft förmånen att jobba under samma förutsättningar som Felix. En förutsättning som ger utrymme för samarbete, lust och kreativitet i planering och utförande.

I podden berättar Felix om allt det där som behövs för att en skolbiblioteksverksamhet ska fungera. Han betonar att skolbiblioteket inte är ett rum med böcker utan en levande integrerande och aktiv  undervisningsdel inom alla ämnen.

En verksamhet som
-har regelbundna möten med skolledningen.
-har koll på vad de olika klasserna jobbar med
-arbetar efter en skolbiblioteksplan och en digitaliseringsplan utformat med ett årshjul kring MIK.
-har bokprat en gång per år i varje klass per år.

Ett skolbibliotek som är överraskande och lustfyllt. Med en skolbibliotekarie som gör klassrumsbesök där vad som helst kan hända! Bara fantasin sätter gränser! Med bokprat som gör det personligt och lustfyll och som eleverna älskar!

Kika också in i Nydalaskolans bibliotek via denna film där Felix själv presenterar sitt skolbibliotek.

Image by art_by_bigvee from Pixabay