Digitala bilder - den stora leksakslådan

Modell för elevstöd i arbetet med ChatGPT

AI-verktygen är här för att stanna. Även om vi kanske nu tycker de är lite taffliga i sitt nybörjarstadium så kommer de att bli bättre.

I läroplanerna för grundskole- och gymnasieutbildning skrivs om att rektor har ansvar för att ”skolbibliotekets verksamhet används som en del i undervisningen för att stärka elevernas språkliga förmåga och digitala kompetens”. Vilket har ju blivit alltmer viktigt i kölvattnet av ChatGPT och där källverifiering och samtal kring informationsupphov har blivit så mycket mer svårfångat och komplicerat. Men även vad gäller utformningen och framställande av information som nu fått ändrade förutsättningar - på både gott och ont. En fördel med AI-skrivverktyg är dess förmåga att snabbt producera text av hög kvalitet. Verktyget kan användas för att automatisera vissa moment men också fördjupa och utveckla elevens lärande. Men det finns också en risk för att tekniken kan användas för fusk. Skolbibliotekarier, tillsammans med lärarkollegorna, har en viktig roll att ge eleverna vägledning för att kunna få konstruktiva och produktiva relationer med tekniken där verktygen kan införlivas i undervisningen med ett etiskt perspektiv och ett ansvarsfullt användande.

Skolbibliotekarien har med andra ord blivit än viktigare!

Vilka moment kan vi då som skolbibliotekarien medverka i för att ge kunskap och förståelse i interaktionen med ChatGPT och andra liknande verktyg? Här är några funderingar på moment som man kan bygga upp sin handledning kring :

FÖRSTÅ TEKNIKEN ·       Ge baskunskap om ChatGPT; framväxt, uppbyggnad, funktion, konkurrerande aktörer, framtid, vinster och faror m m

VISA PÅ ANVÄNDNINGSTEKNIKER ·       Visa på vägar och tekniker att använda verktyget ·       Skapa förståelse för möjligheterna men också begränsningar, konsekvenser och följder av att arbeta med ChatGPT ·       Handleda individuellt genom att diskutera med eleven och ge kontinuerlig feedback under arbetet

DISKUTERA ETIK OCH TILLFÖRLITLIGHET I ANVÄNDANDET AV AI-VERKTYGET. ·       Verka för att eleven får ett ansvarsfullt användande av AI genom att synliggöra och förstärka upphovsrättsligt och etiskt tänkande för akademisk ärlighet ·       Ge handfasta råd kring hur källangivelser ska skrivas, t ex med metodavsnitt där eleven anger i sin processredovisning hur, i vilket syfte och var ChatGPT har använts - och där även källförteckningen berättar om vilka digitala verktyg som använts.

STÖDJA OCH KOMPLETTERA LÄRANDET ·       Förstå syftet att använda tekniken och dess tillämpningar i relation till huvuduppgiften. ·       Kommunicera förväntningar: Ge tydliga anvisningar till eleverna om förväntat användande av verktyget. ·       Betona vikten av kommunikation och reflektion - Ge utrymme till eleven att ställa frågor. ·       Visa på möjligheten för eleven att få snabb feedback på sitt eget arbete via Chatboten. ·      Uppmuntra och förstärk diskussion kring utmaningar och resultat av elevens interagerande med Chatboten.

Efter lektionerna bör eleverna kunna:

- förstå vad ChatGPT är och hur det fungerar.
- använda ChatGPT för att skapa texter och svar på frågor på ett naturligt sätt.
- kommunicera, reflektera och utveckla interaktionen för att kontinuerligt förbättra resultatet.
-använda verktyget för feedback i sin egen arbetsprocess
- identifiera situationer där ChatGPT kan vara användbart.
- reflektera över fördelar och nackdelar med att använda ChatGPT.
- ha förståelse och tekniker kring referenshantering med tydliga källangivelser och där det också framgår hur, vad, var och i vilket syfte ChatGPT har använts.

Till eleven att fundera på:
  • Förstår jag hur detta AI-verktyg fungerar; syfte, möjligheter och svagheter?
  • Hur kan detta verktyg hjälpa mig i mitt lärande?
  • Förstår jag vad som förväntas av mig för ett rätt utförande och användande?
  • Diskuterar jag mitt användande och resultat under arbetets gång tillsammans med min lärare/skolbibliotekarie och andra som deltar i uppgiften?
  • Visar jag på ett etiskt och vetenskapligt användande av verktyget?
Ovanstående funderingar kommer att ältas och bakas om i flera olika varianter - Kanske kan du bidra med dina ingredienser i degen?

‌APA har bra artiklar kring ChatGPT i undervisningen - främst riktat till högskolestuderande, men kan vara grund för våra egna modeller för handledning i grundskola och gymnasium. T ex
Abramson, A. (2023). How to use ChatGPT as a learning tool. Https://Www.apa.org. https://www.apa.org/monitor/2023/06/chatgpt-learning-tool

Värt att notera:
ChatGPT  menar att deras service bara är avsett att användas för elever över 18 år eller över 13 år med målsmans tillstånd (OpenAI 2023-04-05).

Skolverket. (2023). Stärk elevers digitala kompetens. Skolverket.se. https://www.skolverket.se/for-dig-som-.../skolbibliotekarie/stark-elevers-digitala-kompetens

Bilden är skapad med hjälp av Bing Image Creator