Nu är det dags att tänka tillbaka!

Snart är läsåret slut! Hur blev det här året? Hann du med det du tänkt dig? Kommer du ihåg de där stunderna du kände dig som allra bäst och dina skolbibliotekarie muskler växte? Alla de där funderingarna ska nu släppas loss! Sätt dig ner i lugn och ro tillsammans med papper och penna! Skriv och rita! ... och innan lärarna försvinner på sommarlov lyssna och ta med deras tankar och blanda med dina tankefrön inför hösten.

Kan ju också vara läge att koka ner dina skissade reflektioner från året som gått och presentera lite mer formaliserat och illustrativt att dela med andra -  t ex din skolledning.

Tyvärr är det ju lite jobb att stuva om och presentera de där tankarna så att det blir snyggt och "redigt" för andra att läsa..... och risken är att ingen (eller få) som läser resultatet :-(

Man vill ju att rektor ska kasta sig över den fina kvalitetsrapporten - men verkligheten blir en annan. Administrativt överbelastade rektorer har stora högar med info att plöja. Risken är att ens egen rapport över skolbiblioteksverksamheten blir liggande längst ner i informationshögen.

Men skam den som ger sig.

Dessutom är de där rapporten bra att ha själv - för att jämföra år från år. Utvärderingsresultaten kan du också använda i dina framtida dialoger. Portionerade ut i små portioner för utvecklingsdialog tillsammans med din rektor, lärare och elever.

Det är ju också så att rapporterna ska ju ha lite text och många bilder :-)

Du kan ju göra snygga diagram med hjälp av Canva

Att göra en infographic eller en snygg poster är inte heller fel. Det blir lättare att läsa och få överblick över vad du vill säga.

Behöver du lite tips om hur du ska tänka kring din utvärdering kanske du kan få lite tankestöd från Skolverket som ger råd kring hur skolbiblioteken kan utvärdera sina verksamheter:

"Utvärdera handlingsplanen årligen och om möjligt tillsammans med rektor eller lärare du samarbetar med. Försök svara på följande frågor:
a) Har vi nått målen vi satte upp i handlingsplanen? Varför? Varför inte?
b) Vad fungerade? Vad fungerade inte?
c) Vad behöver vi ändra och utveckla till nästa år?
Använd utvärderingen som utgångspunkt vid nästa planering av verksamheten."

Kika också på Skolverkets Nationellt kvalitetssystem! Speciellt under rubrikerna

1. Gör en nulägesbeskrivning
2. Identifiera styrkor och problem
3. Gör antaganden om orsaker
4. Identifiera utvecklingsområden

Ge dig den här tiden för reflektion nu! Läsårsminnet vissnar snabbt - och när du är tillbaka från din sommarledighet är det svårt att få liv i det igen.

Bilden AI-skapad med Adobe Firefly