Är vi lärare, bibliotekarier .... eller både och?

"Klassrummen ska vara bemannade"

Från och med 2025 ska det vara lag att alla skolor ska ha skolbibliotek, säger Ulf Kristersson och Lotta Edholm. Men det hela blandas dock ihop med att här och var skrivs det att det ska vara bemannade skolbibliotek. Av vad? Tänk om uttalandena från politikerna hade varit i samma stil när det gäller lärare. "Klassrummen ska vara bemannade." Jösses Amalia!

Men hur blir man skolbibliotekarie i Sverige? Vilka kvalifikationer krävs? Var finns dessa att läsa? Vem ansvarar för innehållet i den verksamhet som bedrivs i skolbiblioteken idag?

Skolbibliotekarien i Sverige är en yrkesgrupp som släpps in i en yrkesroll utan styrning och riktlinjer. Som skolbibliotekarie navigerar du helt fritt - på gott och ont. I en skolmiljö där du omges av pedagoger och elever som du förväntas serva på något sätt  ....  En omgivning som egentligen inte vet v a d  du ska göra ..... förutom att hålla fint i hyllorna och låna ut böcker. I många fall famlar även skolbibliotekarien efter fast mark i detta okända landskap utan stöd.

Vad ingår egentligen i vårt jobb?

Även om det var flera år sedan som vi utbildade oss till bibliotekarier så är det mycket som är sig likt. Men också så mycket annorlunda. I takt med den snabba digitala utvecklingen har vårt ämnesområde blivit alltmer komplext. Förutsättningarna för informationsutbyte och produktion online har väsentligt förändrats under de senaste åren. En utveckling som skapat ökade krav på oss som jobbar i skolan. Även om man inte ser sig som lärare är undervisning och handledning en stor och viktig del för alla skolbibliotekarier. Det är en förändrad roll där pedagogiken tar en stor plats i den dagliga verksamheten för ett lärande med stöd i läro- och kursplaner.

Skolverket har, efter tidigare många års bristande medvetenhet om skolbiblioteksverksamhetens betydelse, sedan en tid tillbaka tagit in skolbiblioteksverksamheten in i sin famn.... Fast så där .... lite halvdant....

Men nu kommer ju en lag .............. Kommer innehållet nu att styras upp? Blir det nu gemensamma riktlinjer som beskriver verksamhetens uppdrag samt mål och riktlinjer för arbetet?

Tveksamt!

Men Skolverket har i alla fall börjat ta tag i två av skolbibliotekets viktiga ben:  att främja elevers språkutveckling och digital kompetens.

I läroplanerna för grundskole- och gymnasieutbildning finns numera en punkt om att rektor har ansvar för att ”skolbibliotekets verksamhet används som en del i undervisningen för att stärka elevernas språkliga förmåga och utveckla digital kompetens". Skolverket förtydligar den digitala kompetensen enligt följande:

- Att kunna förstå hur digitaliseringen påverkar samhället och individen.

- Att kunna använda och förstå digitala verktyg och medier

- Att ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik.

- Att kunna lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt med användning av digital teknik.

..... Färdigheter som vilar i famnen på elevernas språkliga förmåga.

Det finns så mycket hopp nu ... att äntligen..... Bara det inte blir som hos Mäster Skräddare: en tumme och till slut ingenting .....

_________

Tidigare inlägg här på bloggen med rop på hjälp när det gäller skolbiblioteksverksamhetens styrning.... lite omtugg i varje inlägg :-):

Byggherrar för skolbiblioteksverksamhet sökes (febr 2021)

.... och någonstans på Regeringskansliet ligger den digra luntan Skolbibliotek för bildning och utbildning på 462 sidor och bara väntar på att genomföras!
_________

Mer läsning:

Skolverket. (2023). Stärk elevers språkliga förmåga. Skolverket.se. https://www.skolverket.se/for-dig-som-.../skolbibliotekarie/stark-elevers-sprakliga-formaga

Verksamhetsinnehåll och kompetenser:
American Library Association, American Association of School Librarians, and Council for the Accreditation of Educator Preparation (2019). ALA/AASL/CAEP School Librarian Preparation Standards. https://www.ala.org/aasl/sites/ala.org.aasl/files/content/aasleducation/ALA_AASL_CAEP_School_Librarian_Preparation_Standards_2019_Final.pdf

Becksford, L. (2022). Teacher, Librarian, or Both? A Quantitative Investigation of Instruction Librarians’ Teacher Identity. College & Research Libraries, 83(3), 372. https://crl.acrl.org/index.php/crl/article/view/24571/33313

Monica Nilsson-Ehrenstråle - Skolbiblioteksresursen

Image by Richard Duijnstee från Pixabay