När samvetet krockar med kreativiteten

Gör eleven till proffs på e-post

Vem lär våra elever hur man ska skriva e-post? Vem lär dem hur man formulerar mailet till olika mottagare? Den där skillnaden mellan tilltal kompisen, läraren eller den okända personen man vänder sig till.

Eftersom jag är mamma till Åsneryd så får jag ofta mail från elever. Oftast skriver de allt de vill säga i själva rubriken och ingenting i själva meddelandet. Med andra ord: ingen rubrik, ingen inledning eller hälsningsfras i början av meddelandet, ingen avslutning eller hälsning i slutet av meddelandet.

Här är en blandning av roliga - och tråkiga - utdrag från senaste skörden av mejl skrivna av elever som går på mellan- och högstadiet:

• Fuck you
  • jag gillar hamburgare
  • Varför ljuger du?
  • era saker är så fäjkt
  • salami och becon hur står det till jag och in bordsgranne är inne i din hemsida och den är riktigt fake ville bara säga det elvis presley
  • finns det plats kvar för 18 stycken???
  • Elvis presley plis aj vantt tu meat ju pliss i lav jor mjusik so matsh (if jur lokin four trubl ju kame tu de rajt plejs)
  • Hallo din lilla fitta
  • halo jag kolla på åsneryd kan jag köpa åsneryd. åsneryd micket sexi
  • Jag blev catfishad av dig så jag borde få 30000kr av dig
  • du skriver fejka sidor. Du tror att du är smart och kunde lura mig, när jag gick in i sidan så såg jag pyramider i Skåne, det finns inga pyramider i Skåne och att det finns snö 10 månader om året när det är 21+ grader runt året. och Elvis Presley dog 1977. du trodde du var så smart.

Var ligger ansvaret på att lära eleverna att uttrycka sig digitalt? I alla ämnen egentligen - men kanske först och främst inom svenskämnet. Men vett och etikett i e-kommunikation bör nog också hamna på skolbibliotekariens bord som del i de lektioner vi har kring informationshantering. Kanske något att ta upp med arbetslagen inför höstterminen?

Här en liten poster som kan vara bra att ha i klassrummet och i skolbiblioteket.