Den svåra konsten att lära om

Eleverna lär sig mer ju mer vi samarbetar

Forskning visar att elevernas lärande ökar i relation till hur många timmar bibliotekarien arbetar tillsammans med den pedagogiska personalen genom att:

• Planera undervisningen tillsammans

• Söka och ta fram undervisningsmaterial till lärarna

• Undervisa eleverna i informationsfärdighet i undervisningsmomentet

• Tillhandahålla/bistå lärarna med service och handledning

• Tillhandahålla lässtimulerande aktiviteter

• Leda/övervaka/styra och utveckla användning av informationstekniken och digital kompetens

Skolbibliotekarien undervisar och handleder i informationshantering. Denna undervisande roll medför att läraren och bibliotekarien blir nära kollegor med ett gemensamt mål: elevens kunskapsutveckling. Bibliotekarien arbetar nära läraren för att integrera och utveckla informationsfärdigheten relaterad till ämne och individuell elev.

Genom att bibliotekarien påtar sig en roll som innebär undervisning och handledning i informationsfärdighet, sker en dialog där läraren och bibliotekarien möts som kollegor med samma mål: att främja elevernas lärande.

I en sådan dialog arbetar skolbibliotekarien och lärarna fram en gemensam plan för samarbetet. En plan som kontinuerligt följs upp och revideras.

Det är lätt som enskild lärare och skolbibliotekarie att bli ”hemmablind”. Interaktionen mellan bibliotekarien och läraren kan därför bli en vitamininjektion för båda parter. Genom den kollegiala rollen, att ”vara en i gänget”, underlättas kontakter och initiativ.

Mer om planering och samarbete:

Se även följande inlägg: