Glad påsk!

Skolverket - en klippa i mörkret

Ta ett speciellt kik på Skolverkets sidor kring skolbibliotekets planering och genomförande nu så här i början av terminen.

Kanske du tycker det är mycket på en gång - och tänker på hur du ska hinna?

Fundera då lite på din roll.

Vilka arbetsuppgifter skulle någon annan kunna göra? Kanske finns det någon som arbetstränar som kan vara till hjälp? Kanske kan du förenkla dina rutiner...Kanske behöver du ta ett snack med din skolledning?

Hur ser det ut vid utlån och återlämning av böcker? Tar det mycket tid i anspråk? Kan du rationalisera något moment där? Ett bibliotek berättade om att de lät eleverna lägga sina avscannade böcker på magen i slutet av hyllorna där de hörde hemma. Detta gjorde att sorteringen in i hyllorna gick mycket snabbare.

Skolverkets sidor som riktar sig till oss skolbibliotekarier är mycket informativa och bra. Ett material som passar oavsett om man är ny eller gammal i jobbet. Det finns alltid något som man missat och inte tänkt på. Ta del av godsakerna på sidan.