Gör resor tillbaka i tiden med chatboten!

Klassens presentations- och samarbetsyta online

Jag har precis avslutat en skrivarkurs där vår sista uppgift var att planera för ett längre skrivarbete. Vi skulle berätta om hur vi tänkt oss karaktärer, plott, dramatiska kurvor m m. För att få ordning och struktur på den där planeringen använde jag mig av Padlet - en interaktiv anslagstavla som är ett ypperligt redskap till så mycket! Jag har använt den under många år, både i min planering av skolbiblioteksjobbet men också nu på senare år när jag drev olika projekt på Helsingborgs stadsbibliotek.

Padlet bjuder på sju olika sätt att ordna postitlapparna. Min favorit har varit Canva varianten, d v s att fritt lägga de olika postinlapparna hur som helst på anslagstavlan. Men nu under min skrivaruppgift passade Bokhyllevarianten - Shelf - bättre när jag skulle strukturera mer i rader för att göra en kapitelplanering.

Läs de äldre inläggen om Padlets möjligheter och funktioner

Vill du själv använda Padlet på din skolbiblioteksblogg?

Besök också Maria Rådstam som visar på dessa olika möjligheter i sin överblick över Padlet.

....ser nu att Padlet har minskat sin pott på fria anslagstavlor. Tidigare var det fem nu är det bara tre :-(

________

Rådstam, M. (2021, May 22). Samarbeta på distans med Padlet. Undervisning Och IKT. https://undervisningochikt.com/skapa-en-padlet/