AI rättvis i skolan - del 2

Modeller för samarbete

Samverkan är en stor och viktig roll för oss skolbibliotekarier. Samarbeten som kan utkristallisera sig i olika former.

H u r  arbetar vi tillsammans? Frågor vi kan ställa oss är: “Är det här det bästa sättet att undervisa/handleda den här lektionen?” “Lär det här projektet verkligen ut med de mål som satts?” Dessa funderingar lyfts i en artikel av Kelly Hincks i Knowledge Quest (mars 2022). Där hon också skissar på en linjär modell med fyra nivåer över hur samarbete kan ske.

Sharing-Cooperation-Coordination-Integration

Sharing - Delning
Som skolbibliotekarier delar vi med oss av resurser av olika slag. Vi delar också med oss av vår kompetens. Detta är grunden för vårt samarbete med lärarna. Du kan inte tvinga lärarna till att ta emot, men du erbjuder dina tjänster :-)

Dooperation - Samarbete
Denna nivå innebär att läraren och skolbibliotekarien samtalar om vad vi jobbar med just nu så att “lektionerna” kan samordnas.

Coordination - Samordning
På denna nivå inkluderas samarbetet av lektioner/projekt som schemaläggs och diskuteras tillsammans, men som undervisas av den ena eller den andra - även om ibland båda kan vara närvarande.

Integration - Integrering
Här är både skolbibliotekariens mål och lärarens mål i linje. Tillsammans har man planerat och tagit fram lektioner/projekt. De båda samlär. Denna nivå kräver tillit och förtroende för varandra och inkluderar både delade idéer och beslutsfattande.

Loertscher har arbetat fram olika taxonomier för lärare, bibliotekarier, skolledare och elever vilka beskriver skolbibliotek utifrån de olika aktörernas perspektiv. Nostalgiskt bläddrar jag i den första boken jag skrev 1998  -Skolbiblioteket - skolans informationscentrum, 1998 - där en större del just handlade om Loertschers taxonomi.

I Hincks artikel finns bra länkar till andra modeller och olika mätverktyg på hur samarbetet kan mätas.

Hincks, K. (2022, March 31). 4 Levels of Collaboration for Teachers and Librarians - Knowledge Quest. Aasl.org. https://knowledgequest.aasl.org/4-levels-of-collaboration-for-teachers-and-librarians/

P‌hoto by  Alexas_Fotos från Pixabay