Glad påsk!

Lgr22 - Poster för samverkan i samhällskunskap (åk4-9)

Ladda ner i pdf-format - Samhällskunskap åk 4-6 (5 sidor)
Ladda ner i pdf-format - Samhällskunskap åk 7-9 (5 sidor)

Fredagens inlägg blir ytterligare en del i serien blogginlägg med posters kring Lgr22 sedda utifrån ett samarbetsperspektiv skolbibliotekarie och pedagog.

Materialet som presenteras består av styrdokumentutdrag som anger syfte och centralt innehåll i ämnet. Men också kontrollpunkt med kriterier för bedömning av kunskaper. Bedömningsdelen är inte graderad i A-E eftersom vi som skolbibliotekarier inte sätter betyg. Men vi behöver ha kännedom om de generella kunskapskriterier som gäller. Vi är viktiga samtalspartners vid utvärderingen av elevprestationer och elevarbeten som vi varit med om att genomföra tillsammans. Vilket i sin tur blir en resurs för lärarens betygsättning. Vi behöver också kunna peppa eleverna mot att nå målen.

Till postern hör ett blad som du skriver ut och fyller i när du funderat klart: Samhällskunskap åk 4-9 - Strategi.

• Välj ut och ta någon eller några punkter från centralt innehåll från kursplanen.
  • Skriv in det mål du vill uppnå i den vita rutan på strategibladet.
  • Fundera sedan på HUR och PÅ VILKET SÄTT du - tillsammans med läraren - ska kunna genomföra detta rent praktiskt - och fyll i!
  • Detta blir startskottet för ett samtal mellan dig och läraren där du presenterar din idé. En idé som tillsammans med lärarens idéer och kunskap utvecklas vidare till ett givande samarbete för er båda!
Skriv gärna ut affischerna och sätt upp vid ditt skrivbord så är de lätta till hands när du planerar.

Som jag tidigare meddelat i mina brasklappar så har materialet tillkommit under kort tid nu i slutet av min sommarledighet - därav finns det behov för uppdateringar efterhand som jag får feedback från er där ute i verksamheten. Så ta på er granskarglasögonen! Tillsammans kan vi göra det bättre och mer användbart för fler.

Posters att ladda ner

Ladda ner i pdf-format - Engelska åk 4-6 (4 sidor)
Ladda ner i pdf-format - Engelska åk 7-9 (4 sidor)
Ladda ner i pdf-format - Engelska åk 4-9 - Strategi (1 sida)
Ladda ner i pdf-format - Geografi åk 4-6 (4 sidor)
Ladda ner i pdf-format - Geografi åk 7-9 (4 sidor)
Ladda ner i pdf-format - Historia åk 4-6 (4 sidor)
Ladda ner i pdf-format - Historia åk 7-9 (4 sidor)
Ladda ner i pdf-format - Religion åk4-6 (4 sidor)
Ladda ner i pdf-format - Religion åk7-9 (4 sidor)
Ladda ner i pdf-format - Samhällskunskap åk 4-6 5 sidor
Ladda ner i pdf-format - Samhällskunskap åk 7-9 5 sidor
Ladda ner i pdf-format - SO åk 4-9 - Strategi  1 sida
Ladda ner i pdf-format - Svenska åk 4-6 3 sidor
Ladda ner i pdf-format - Svenska åk 7-9 3 sidor
Ladda ner i pdf- format - Svenska åk 4-9 - Strategi 1 sida

_______

Detta inlägg ingår i en serie blogginlägg kring de nya kursplanerna sedda utifrån ett samarbetsperspektiv skolbibliotekarie och pedagog. För att inte missa något inlägg - prenumerera gärna på bloggen (se anmälningsblankett överst till höger).