Glad påsk!

Skolbiblioteket som plats eller funktion?

Så glad jag blev av att ta del av den fina videon och den goodwill som rektor Angela Svensson på Sjöängsskolan presenterar.  Se videon!

Ett skolbibliotek i världsklass (2019) med en skolbibliotekarie som är anställd på heltid.

"Jag är skolbiblioteket" säger skolbibliotekarien Helene Andersson Thörnfeldt och betonar därmed funktionen och inte platsen av skolbiblioteket. Hon markerar tydligt  MIK och lässtimulans samt funktionen av att bredda och fördjupa när pedagogen och skolbibliotekarien samarbetar och går in i olika ämnesområden.

Eleverna betonar också vikten av att skolbibliotekarien kommer ut i klasserna. "Vi får information på ett annat sätt".

Min erfarenhet är också att det ger mycket mer att ta skolbiblioteket med sig ut i klasserna. Det gäller både MIK och lästimulans.

En välkänd syn på den skola jag jobbade på var mig som skolbibliotekarie dragande på en fullastad "dramaten" (shoppingväska på hjul). Positiva tillrop mötte alltid detta mobila bibliotek.

Lärarna har höga förväntningar på sig att arbeta med digitala verktyg i klassen. Dagens kursplaner är fullmatade med MIK färdigheter som eleverna ska lära sig. Skolbibliotekarien är ofta räddaren i nöden. Jag har många gånger upplevt den gemensamma glädje det innebär att vi, skolbibliotekarie och lärare, tillsammans hittar på nya vägar i undervisningen. Spår, som för både läraren och mig, har varit otrampad mark. Men tillsammans så har vi hjälpts åt.

Mentala bilder styr den utveckling som blir på just den arbetsplats man verkar på. Rektor Angela visar här var skåpet ska stå - med stöd av styrdokumentet Skolbiblioteksplan för Stockholms skolor.

Hon lyfter själva grundfundamentet i skolbiblioteket:

Vad är en skolbibliotekarie? Vad förväntas av verksamheten? Vilka kunskaper och färdigheter kan skolbiblioteket ge? Vilken roll har skolbiblioteket i arbetet med elevens måluppfyllelse? ... och då naturligtvis inte platsen utan funktionen.

Men alla rektorer resonerar inte så här - inte heller alla skolbibliotekarier. Det innebär att vi har olika utgångsläge och ser olika behov i våra skolbibliotek. Eftersom det inte finns några krav eller förväntningar reglerat i professionen blir också "vad som är viktigt i min arbetsvardag" därefter.

Tack Medioteket för denna fina PR-video! Och en stor applåd till både rektor Angela och bibblion Helene!

Pedagog Stockholm. Medioteket (2020). Värdet av skolbibliotek 2020 txtYouTube. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=ZBU71d7LTwA&feature=emb_logo [Accessed 9 Mar. 2020].

Bild av Gerd Altmann från Pixabay