Gör resor tillbaka i tiden med chatboten!

Skolbiblioteken är med!

Skolbiblioteken är en av flera viktiga aktörer i skolan för att öka medborgarnas digitala delaktighet.

"Nationell satsning på medie- och informationskunnighet och det demokratiska samtalet” - med Carl Heath som särskild utredare - lämnade sitt betänkande i början av oktober 2020. Här är vi med!

"Utvecklingsområden när det gäller skolans och vuxenutbildningens arbete med medie- och informationskunnighet

Skolans och vuxenutbildningens bidrag till medie- och informationskunnighet bör enligt kommittén stärkas. Det kan ske genom att undervisningen när det gäller digitala medier utvecklas och att en förstärkt kompetensutveckling för lärare och personal inom skolbiblioteken genomförs. Även skolbiblioteken som en pedagogisk resurs i skolans undervisning för medie- och informationskunnighet bör stärkas och tillgången till biblioteksservice inom vuxenutbildningen utökas"

Källa:

Regeringskansliet. (2020). Det demokratiska samtalet i en digital tid - Så stärker vi motståndskraften mot desinformation, propaganda och näthat. SOU 2020:56.  https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2020/09/sou-202056/ [Accessed 6 Nov. 2020].