Den svåra konsten att lära om

Spana in vad som händer i skolbiblioteket på Backaskolan

Jag hamnade på Backaskolans skolbibliotek online. En fröjd för mitt skolbibliotekshjärta! Monica Staub Halling är skolbibliotekarie där sedan 2016. Hon berättar på bibliotekets blogg att hon träffar samtliga elever minst varannan vecka, antingen i biblioteket eller när de jobbar tillsammans i klassrummet. Bloggen vill ge en inblick i det dagliga arbetet på Backaskolans skolbibliotek. En vardag som nu ser annorlunda ut. Monika fortsätter:

"För att jag inte ska ha så många fysiska kontakter med våra nästan 400 elever införde vi att jag har alla mina bibliotekslektioner via Google Meet. Det innebär att klassen och deras lärare är i klassrummet, medan jag håller i lektionen live via videolänk från mitt arbetsrum bakom biblioteket. Eleverna ser mig antingen via vita duken längst fram i klassrummet, eller via varsin iPad med hörlurar. Enda undantaget är förskoleklassen, där jag kan ha lektionspass i halvklass i klassrummet."

Tack Monika för att du delar med dig på din skolbiblioteksblogg! Så mycket intressant att dyka ner i! Kolla högerspalten! Spana in  t ex rubriken Så arbetar vi på Backaskolan

Monika Staub Halling (2021). Pedagogisk verksamhet i Coronatider.  Available at: https://lillaskolbiblioteksbloggen.blogspot.com/ [Accessed 4 Feb. 2021].