Gör resor tillbaka i tiden med chatboten!

AI-textrobot i skolan - den ultimata klipp-och-klistra-maskinen

"Skolor befarar mer fusk med nya textroboten" är rubriken för en intressant artikel på DN i veckan.

Både lärare och skolbibliotekarier brottas ständigt med turerna kring klipp-och-klistra glädjen hos våra elever, d v s att en del försöker glida undan och istället ta genvägen med att kopiera text de hittar på nätet och sedan placera in i sitt eget som om det vore egenproducerad kunskap.

På några sekunder skapar den nya textroboten ChatGPT välskrivna uppsatser i olika ämnen. DN har provat och visar i sitt exempel på det utmärkta resultatet som roboten lämnar ifrån sig.

Den ständiga utmaningen när man jobbar med eleverna i olika projekt är att mota undan denna deras lust att ta fram datorsaxen och börja klippa för att sedan ta fram datorlimmet och klistra in på lämpligt ställe i sin text som de ska redovisa till läraren. Genom AI:s intåg har utmaningarna nu blivit än större!

Än viktigare blir därför elevuppgiftens utformning. En uppgift där det krävs att eleven ska föra ett värderande resonemang, att eleven måste analysera, reflektera och föra kreativa resonemang med egna åsikter och med kritiska glasögon på. Själva processen ska få vara i fokus.

Som skolbibliotekarier är vi en viktig resurs i arbetet med att stödja eleverna i deras lärande. I vårt samarbete med lärarna kan vi tillsammans hitta vägar för att desarmera textrobotarna!

Letmark, P. (2022, December 10). ”Nya textroboten ChatGPT kommer leda till mer fusk och fler salstentor”. DN.SE; Dagens Nyheter. https://www.dn.se/sverige/skolor-befarar-mer-fusk-med-nya-textroboten/

Image by Tom und Nicki Löschner from Pixabay