Framtiden som redan står i dörröppningen

Dags för hängmattan

Nu när lata sommardagar står och väntar på dig kan det vara bra att ha lite lekidéer på lut att ta fram när vädret så tillåter. Själv kommer jag att fortsätta leka med att försöka skapa bilder genom något text-till-bild-AI verktyg.

Bilden ovan gjordes med Adobes AI-verktyg Adobe Firefly - och via Text to image

När jag skulle gå in och kolla Canvas version upptäckte jag att den var mycket svår att hitta. Till slut hittade jag den när jag sökte "text to image". Jag fortsatte med att göra damer i solstolar där de satt och hade det gott med en bok. Fast den stackaren jag gjorde i Canva fick sin arm ihopasatt med solstolsarmen :-)

fast den lilla flickan blev ju go och söt

Det svåra är att skapa prompter, d v s att formulera sina uppdrag till AI-konstnären. Något som jag ska träna på i sommar. Det är lite som att gå tillbaka till då man utbildade sig till bibliotekarie och fick lära sig hur man skapade effektiva sökbegrepp.

Bings Image Creator fixade också fram en lockande sommarbild.

Några exempel på AI-verktyg som bygger din bild utifrån den text du ger:

Adobe Firefly

Bings Image Creator

Canva

DALL-E .... som tyvärr inte hjälper mig längre eftersom jag gjort slut på mina polletter :-)

Midjourney ... är inte bara till att kasta sig över utan det får bli ett projekt i sommar ... och så får vi se om jag lyckas gå i land med det.

... det finns fler verktyg och fler lär väl komma. Vi återkommer till hösten och berättar om våra lekstunder med våra AI-kompisar.

Ha nu en riktigt skön sommar!

Vi ses igen fredag 11 augusti!

Stort tack för det här läsåret! ... och så här i slutet skulle jag bli väldigt glad om du som bloggläsare skriver tillbaka till mig och berättar lite om dina reflektioner. Jag skulle uppskatta det väldigt mycket. Vill du hellre använda dig av enkäten som finns på bloggen så går det naturligtvis också finemang. Ha det gott!

e-postadresser:

monica.ehrenstrale@gmail.com