Från Svensk Biblioteksförening - Därför behövs skolbibliotek!

Du har säkert inte missat guiden som Svensk Biblioteksförening publicerade i maj 2023.... men utifall att du missade så kika på den här!

Utmärkt skrift. Som skolbibliotekarier har vi just nu medvind när det gäller läsvindarna. Det ropas både här och där från olika håll om litteraturens betydelse för elevernas lärandeutveckling. Vilket gör att skolbibliotekarierollens betydelse hamnat så mycket mer i strålkastarljuset.

Önskvärt är dock att det i skriften hade blivit mer tydlighet kring skolbibliotekariens roll för digital delaktighet. Inte bara fokus på traditionellt biblioteksfokus, källvärdering - som självklart är viktigt - utan också alla de andra delarna som bidrar till att göra eleverna delaktiga i samhället.

Det krävs så mycket mer än att bara förmågan att titta med de granskande ögonen för att checka av tillförlitligheten på innehållet. Digital delaktighet innebär förmåga att använda verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, skapande, presentation, kommunikation och lärande.

Att vara digitalt delaktig kräver vana och förmåga att själv vara delaktig och producera information utifrån olika kriterier såsom upphovsrätt, kvalitet på innehåll, ändamålsenlig och bra layout m m.

Digital delaktighet innebär också förståelse och insikt om föränderligheten i den digitala informationssfären. Det krävs vana vid att arbeta flexibelt i ett transparent och lärande förhållningssätt, via erfarenheter av olika verktyg. Erfarenheter och kunskaper som därmed kan överföras till nya situationer och verktyg.

Jag saknar ofta dessa aspekter i sammanhang där skolbibliotekets roll lyfts fram.

_____

Svensk biblioteksförening. (2023). Därför behövs skolbibliotek! En guide. Svensk Biblioteksförening. https://www.biblioteksforeningen.se/rapporter/darfor-behovs-skolbibliotek-en-guide/

Läs gärna också inlägg från juni 2021 - Mål och tankar för digital delaktighet

AI-bild skapad av Bing Image Creator