AI rättvis i skolan?

Min nya guru, Danny Stacey, skriver om frågan han ofta får:  Varför i hela friden han lägger ner så mycket av sin privata tid på att skriva om AI i utbildningen.

"Det enkla svaret är att jag ser den enorma potential AI har för att individanpassa lärandet och skapa lika möjligheter för alla elever."

Jag skulle har svarat på samma sätt. Jag ser också den här stora betydelsen på AI som resurs för ett personligt lärande som är anpassningsbart. En väg att ge elever mer lika förutsättningar.

Men är AI rättvis? Kommer det fortsättningsvis ändå inte till viss del fortfarande handla om var eleverna bor och vilken grundskola de går i? .... och hur ekonomin ser ut i familjerna och som påverkar tillgången till AI verktyg i hemmen....? Kanske kommer AI-verktygen kräva dyra abonnemang och därmed förstärka klyftorna?

Vad innebär rättvisa? Utifrån vilket perspektiv? Från vem och för vem? Är det verkligen så att alla elever kommer att ha lika möjlighet att ta del av och använda AI som verktyg i lärandet?

Kommer alla elever ha tillgång till kompetenta och skolbibliotekarier och lärare som kan guida och handleda? En förutsättning som har en avgörande betydelse på elevernas förmåga att dra nytta av den pedagogiska användningen av AI.

I en forskningsartikel av Modén, Ponti, Lundin & Tallvid (2023) utmanar uppsatsen uppfattningen om rättvisa när det gäller AI-verktyg.
Where students live and where they attend school from the age of seven have a significant impact on their performance and their ability to benefit from the valuable educational use of AI by experienced and competent teachers Modén, Ponti, Lundin & Tallvid (2023)

Kanske kommer det att bli lika tillgång till AI - men frågan är om det kommer att bli lika tillgång på guidning till eleverna i att handskas och använda AI på ett relevant och effektivt sätt. Kommer det, resultera att lärare förändrar sin yrkesroll, omfördelar sina arbetsuppgifter och tar sig an professionell utveckling för att förbereda dem att undervisa med AI? Kan det någonsin bli fråga om en utbildningsjämlikhet?
Disadvantaged schools have teachers with less experience than schools with more affluent students. Competence development can also be a problem in municipal schools.
As independent schools enjoy more financial resources, it is expected that new  technologies and AI will become more common in such schools, and teachers will have more opportunities for building new competencies to teach effectively with AI, understand AI’s potential benefits and risks and ensure its fair use. “The skills gap between those who can and cannot work with the new technologies will continue to grow” (Miao et al., 2021, p. 23).Modén, Ponti, Lundin & Tallvid (2023)

Det kommer nog alltid att finnas en ojämlikhet när det gäller intäkts- och bemanningsfrågan i våra olika kommuner. Frågan är komplex på många sätt och kräver dessutom förstärkning i skolbibliotekarie -och lärarutbildningen.

För att än mer minska den digitala klyftan behövs det en grundläggande förståelse, kompetens, färdighet och flexibelt förhållningssätt till AI i undervisningen.

Skolbibliotekariens roll i lärandet med nya AI-verktyg blir allt viktigare i skolan!

Ref:
Modén, M. U., Ponti, M., Lundin, J., & Tallvid, M. (2023). When fairness is an abstraction: Equity and AI in Swedish compulsory education. Manuscript FinalwAuthors (arxiv.org).

Bilden är skapad av Bings Image Creator