Glad påsk!

Varför ska du använda Googles skriv- och publiceringsverktyg?

Google har en mängd godsaker att erbjuda när det gäller skrivverktyg och publicering. MISSA INTE DEM! Googles appar omfattar väldigt mycket - och det är lätt att missa flera av dessa finesser. Flera elever idag jobbar ju med Google Classroom och behöver stöd och hjälp att arbeta med de olika verktygen.

Med Googles olika skaparverktyg har du en hel verktygslåda till hands. En verktygslåda full av  olika verktyg som gör att du kan kommunicera och sprida dina meddelanden. T ex samarbeta med lärare via Google dokument. Då kan man hela tiden gemensamt uppdatera och ändra i dokumenten fast man befinner sig lokalmässigt långt ifrån varandra.  Jag gillar också Google Foto där jag alltid har min bildsamling tillgänglig som jag sedan kan plocka bilder ifrån t ex till en poster jag gjort i Google Drawings eller lägga till i Google Presentation.

Lek lite och kom underfund med hur Google Drive fungerar. Prova några av Googles spännande webbaserade tjänster och tillägg för att skapa, dela, kommunicera och samarbeta.

Vill du ha en hjälp på traven så hör gärna av dig!

Inom kort kommer jag också att höja fanan för Canva - igen. Denna gång ska jag försöka förklara hur du enkelt bekantar dig med detta gratisverktyg. Så håll koll!

PS! Du vet väl om att handledning och samarbetet med mig är gratis! Som numera ej yrkesverksam skolbibliotekarie tycker jag fortfarande om att ha fingrarna i skolbiblioteksdegen.

Bild av WikimediaImages från Pixabay