Den svåra konsten att lära om

Youtubes Shorts

Photo by Jason Dent on Unsplash

Tiktok känner du säkert igen från ungdomarnas sociala medier. Google har nu en utmanare Youtube Shorts

Shorts ger möjlighet att snabbt skapa egna små korta videor och sedan ladda upp och dela.

Antingen tittar du bara på videoinlägg som andra lagt ut eller så väljer du det andra alternativet: Skapa en egen Shorts-video. Då är det bara till att klicka på plustecknet och Skapa en shortsvideo. Ge appen tillgång till kameran och mikrofonen. Sen är det bara till att trycka på den röda inspelningsknappen! När du känner att du är klar trycker du bara igen på inspelningsknappen och bekräftar med bocken som kommer upp. Sedan kan du i nästa steg lägga till musik och text. När allt är klart klickar du på Nästa. Där väljer du hur du vill dela i Googlemolnet - om du vill att det ska vara offentligt osv.

För min del väljer jag inte det första alternativet att titta och klicka på Shorts videoinlägg. De gör mig bara nervös. Men funktionen att snabbt skapa en video för t ex olika skolbiblioteksändamål tycker jag verkar helt OK.

Shorts hittar du i den vanliga Youtubeappen.